At starte webshop er noget mange ønsker, men det kan virke svært at komme i gang. Der er så mange ting at tænke på og så mange beslutninger at tage, før du overhovedet begynder. Vi har gjort det hele nemmere for dig ved at lave en lille guide til, hvordan du starter en webshop.
Er du klar? Her er 10 tips til dig, der vil starte din egen webshop.
1. Brainstorming: Hav en klar idé til din webshop
Det er vigtigt at have en klar og tydelig idé, før du starter webshop. Brug tid på at definere din målgruppe, og hvad der gør dig anderledes end lignende virksomheder. Brug tilgængelige onlineværktøjer til at se, hvad markedet er interesseret i, f.eks Google Trends. Pinterest Trends kan også være et nyttigt værktøj, især hvis målgruppen er mode og boligindretning.
Der er også andre tilgange til produktvalg end blot at følge trends. Find unikke og specielle produkter, som kun du kan levere, eller find dit særlige twist på produkterne. Hvorfor skal kunderne købe hos dig? Har du f.eks. særlig viden og baggrund, der kan øge tilliden til, hvorfor de skal købe i din webshop?
Der er mange, der sælger interiør, men måske laver du dine egne sjove motiver, som ikke kan findes andre steder? Eller måske har din hund masser af engagerede følgere på Instagram, som vil elske hundens egne hundeprodukter?
Andre gange er selve produkterne ikke unikke. Sådan placerer du dem. Måske sælger du ikke kun hudplejeprodukter, men du vedhæfter detaljeret information og vejledning til, hvordan du får en fantastisk hud? Det tager tid og kræfter at opbygge en stærk online tilstedeværelse. Det er vigtigt at give sig selv den bedste start ved at placere sig rigtigt fra starten af med idéer, der sælger. På den måde har du gode muligheder for at få succes med din netbutik.
2. Brug tid på at lave en solid og gennemtænkt forretningsplan
Det er nemt at starte sin egen webshop, men det kræver hårdt arbejde og god forberedelse at starte en succesfuld webshop. Fokuser på at skabe et solidt fundament for din webshop, før du lancerer. Det er her, forretningsplanen kommer i spil.
En forretningsplan er en køreplan, der fastlægger webshoppens strategi og mål. For at starte webshop skal du have en plan – gerne nedskrevet og let tilgængelig. Gennem forretningsplanen får du indsigt i de samlede omkostninger for din netbutik, og mulige indtægter på længere sikt. Planen kan også bruges, hvis du søger støtte eller startkapital.
Forretningsplanen skal helst indeholde følgende punkter:
- Forretningsidéen bag webshoppen
- Mål og vision for webshoppen
- Sådan vil du organisere din virksomhed
- Markedsanalyse og marketingplan
- Økonomi: budget, nøgletal og kapitalbehov
- En realistisk fremdriftsplan
- Fremtidig udvikling og realistisk lønsomhed
3. Vælg passende virksomhedsnavn, webadresse og virksomhed
Det næste skridt er at etablere din virksomhed.. Du skal fx vælge, om du vil starte en enkeltmandsvirksomhed eller et A/S. Der er både fordele og ulemper ved begge dele. Læs mere om forskellige typer virksomheder, før du beslutter dig for, hvad der er bedst for dig. Du skal også tage stilling til et virksomhedsnavn, når du opretter din virksomhed.
Det er vigtigt at have klarhed i navnet, inden du går i gang med at designe din webshop. Det skyldes, at navnet og URL’en helst skal være sammenkædet for ikke at forvirre kunderne. Det kan også være sværere at ændre virksomhedsnavn, når det først er registreret hos nogle tjenester (såsom Klarna, Dibs eller PayPal).
4. Læg et realistisk budget for din webshop
Du skal først kortlægge omkostninger for at kunne lægge et realistisk budget. At starte din egen webshop kan koste alt fra et par hundrede kroner til flere tusinde, afhængigt af forretningsmodellen. Du skal fx finde ud af, hvad det koster at købe produkter fra leverandører, hvad du skal sælge dem for, fortjeneste per produkt, omkostninger til drift af webshoppen, fragtomkostninger og lignende.
Nu kan du lægge et budget. Sørg for at inkludere alle omkostningerne for at undgå ubehagelige overraskelser senere. Du bør medregne løbende omkostninger til drift af webshoppen, transaktionsgebyrer og lignende. Du vil ret hurtigt se, om webshoppen vil være rentabel ved at lære disse tal godt at kende.
Det er selvfølgelig også muligt at starte webshop på et budget. Nogle webshopløsninger kan friste dig med et gratis abonnement, hvor du kun betaler domæne og lignende gebyrer. Andre tilbyder gratis prøveperioder, så du kan komme i gang uden at bruge mange penge. Læs mere om, hvordan du starter en webshop gratis her.
5. Vælg den bedste webshopsløsning til din virksomhed
Der findes mange forskellige webshopsløsninger til dig, der vil starte webshop. Du kan vælge at benytte en etableret markedsplads som f.eks. eBay eller Etsy for at komme hurtigt i gang. Du har dog ikke samme frihed til at bygge din egen webshop, og du skal som regel betale en del i gebyrer. Det mest fordelagtige på sigt kan dog være at lave din egen webshop ved hjælp af en webshopsløsning / webshopsbygger.
Bedst til store netbutikker
4.7/5
Nøgletal
Pris fra: $29/måned
Gratis prøveperiode: Ja
Det, vi godt kan lide ved Shopify
Shopify er absolut en af de bedste online butiksløsninger til store online butikker. Vi anbefaler derfor Shopify til store virksomheder, der ønsker at skalere op. De har utrolig mange gode apps, der giver dig adgang til avanceret funktionalitet.
Fordele
- Meget god til store netbutikker
- Support til salg på flere platforme
- Over 3000 tilgængelige apps
- Gode betalingsløsninger
Ulemper
- Høje transaktionsgebyrer
- Ikke helt så brugervenlig som konkurrenterne
Der er fordele og ulemper ved hver af dem, så du skal vælge det, der passer til dine behov. Den bedste webshopløsning er således den løsning, der opfylder de fleste af dine ønsker om funktionalitet. Shopify er for eksempel et godt valg til at komme hurtigt i gang på et budget, uden behov for teknisk ekspertise. Shopify er et godt valg for dig, der gerne vil lave dropshipping.
WooCommerce og BigCommerce er gode alternativer til dig, der gerne vil bruge WordPress og har mulighed for at skalere på sigt med avancerede løsninger. Wix og Squarespace er på den anden side alt-i-én platforme, der gør det nemt at integrere alle de tjenester og løsninger, du har brug for. Du kan blandt andet få et CRM-system, online booking og medlemsportaler.
Det, vi godt kan lide ved Wix
Wix er en meget alsidig platform med forskellige abonnementer i forskellige prisklasser og med meget god kundesupport. Derfor er det svært at sige, hvem Wix er bedst egnet til, da de fleste kan finde et abonnement, der passer til dem. Erfarne designere er muligvis de eneste, der vil savne flere designmuligheder. Platformen giver dig mulighed for at skabe et responsivt websted, der engagerer og konverterer, takket være færdige skabeloner og brugervenlig træk-og-slip-funktion.
Fordele
- Mange forskellige abonnementer
- Mulighed for netbutik
- Mulighed for blog
- Træk-og-slip funktion
- Skalerbar for virksomheder i vækst
Ulemper
- Kan være dyrt med mange plug-ins
- Det tager lidt tid at lære at anvende designværktøjerne
- Ikke optimalt til et stort website (mere end 30 sider)
6. Et godt design er vigtigt, før du lancerer webshoppen
Webshopsløsningen skal også være smidig og fleksibel for dine kunder for at sikre dem den bedst mulige oplevelse. Design er derfor meget vigtigt for at starte en succesfuld webshop.
Du kan hyre en webdesigner, hvis du har budgettet til dette og ønsker at outsource. Langt de fleste webshopløsninger tilbyder professionelle skabeloner, som du kan bruge.
Du bør sikre dig, at det er nemt at gennemse dine produkter, og at det er nemt at trykke på “fuldfør” for at gennemføre købet. Kategorierne skal organiseres på en forståelig måde. Produktsiderne skal indeholde alle nødvendige oplysninger på en overskuelig måde. Jo flere skridt kunden skal tage for at gennemføre købet, des større er risikoen for, at de falder af undervejs.
7. Dropshipping til dig, der gerne vil i gang hurtigt
Hvis du ikke har et ønske om at designe dine egne produkter eller købe dem hos leverandører på forhånd, så kan dropshipping være et alternativ. Dropshipping giver dig mulighed for at starte en webshop uden selv at have fysiske produkter. Kort fortalt er dropshipping en ordning, hvor du køber produkter fra leverandører og leverer dem videre til dine kunder – dog ikke før du har solgt dem. Du bestiller derfor først produkterne hos din dropshipper, efter at kunden har betalt for dem. De fleste dropshippere sender også produktet direkte til kunden.
Der er separate dropshipping-virksomheder, som kan integreres med de fleste webshopløsninger, såsom Wix, Shopify og WooCommerce. I så fald vælger du selv, hvilke produkter du vil sælge, og integrationen sikrer, at antallet af produkter, opdateringer og bestillinger går helt automatisk.
Der findes også såkaldte print-on-demand virksomheder, der er baseret på dropshipping-modellen. Disse løsninger er gode til dig, der vil designe dine egne produkter, såsom tøj, kopper, billeder på lærred og andre ting, du kan printe motiver på. Du uploader dine designs, vælger hvilke produkter de skal vises på og sender dem derefter til din webshop. Når nogen køber produktet, vil print-on-demand-virksomheden skabe produktet for dig og sende det direkte til din kunde.
8. Find ud af om fragt og logistik på forhånd
Tjek priser og leveringstider hos f.eks. PostNord, DHL eller GLS på forhånd for at finde ud af, hvad du kan forvente af fragtomkostninger. Kundens tolerance for leveringstid og pris varierer meget mellem produktkategorierne. Så længe du lever op til forventningerne eller overgår de leveringstider, du forudser for kunden inden køb, har du mulighed for at skabe gode kunderelationer. Det kræver, at du vælger en webshopsløsning, der automatisk beregner fragtomkostningerne og har god integration med de løsninger, du ønsker at bruge. På denne måde kan du spare mye tid og energi når du driver din netbutik.
Du bør også overveje, om du vil tilbyde gratis fragt for at tiltrække flere kunder. I så fald bør du overveje den gennemsnitlige ordreværdi for at undgå at tabe penge. Det kan selvfølgelig være muligt at spare penge på selv at pakke alle forsendelser og levere dem til din logistikpartner. Det kræver mere arbejde i starten, men du får praktisk erfaring og en god forståelse for selve processen.
Du slipper dog for mange af bekymringerne omkring fragt og logistik, hvis du vælger at starte en webshop med dropshipping som omtalt i tip nr. 7. Bare sørg for at leverandørerne overholder leveringstiderne, så du ikke får kundeklager. Test gerne tjenesterne grundigt ved at bestille varer til dit hjem, inden du lancerer webshoppen.
9. Byg trafik til webshoppen gennem god markedsføring
Det er vigtigt at vælge en god markedsføringsstrategi, der passer til din virksomhed. Det hjælper meget lidt at annoncere på Instagram, hvis din målgruppe foretrækker LinkedIn. Du skal også overveje din egen viden, marketingbudget og hvor meget tid du har til at skaffe kunder.
En måde at bygge trafik og konvertere besøgende til kunder er SEO. Ved at bruge relevante søgeord i dit indhold, kan du generere mere trafik og forbedre dine placeringer på søgemaskinerne i det lange løb. SEO kræver normalt mere tid, selvom det på mange måder er “gratis”. Alt du behøver er en blog, tid til at skrive og analyse med ønskede søgeord. De fleste webshopløsninger tilbyder SEO-værktøjer til at hjælpe dig med optimering.
Betalt annoncering via Facebook er en effektiv kanal for nye kunder og til at opbygge dit brand i den målgruppe, du ønsker at sælge til. Det koster dog penge, men det kan være en hurtigere løsning end SEO. Facebook-annoncer kan også være lidt “risikofyldte”, hvis du er helt ny, da du risikerer at bruge mange penge på noget, du ikke har testet ordentligt på din målgruppe. Det kan også tage lidt tid og penge at optimere og tweake annoncerne for at sikre, at de “rammer rigtig”.
En mulig tilgang til dig, der skal starte webshop på budget, er derfor at annoncere gennem SEO og opslag i sociale medier. Når du ser, at produktet sælger, og du ved, hvad din målgruppe vil have, og så kan du udvide din markedsføring til også at omfatte annoncering.
10. Byg et brand ved at samarbejde med influencers
Det er vigtigt at bygge et brand, som målgruppen har tillid til. En måde at gøre dette på er at kontakte influencers, der har engagerede og tillidsfulde følgere. Du skal være opmærksom på, at de fleste professionelle influencers ønsker økonomisk kompensation i form af et bestemt beløb eller en given procentdel af salget, udover at have lyst til at prøve selve produktet først.
Hvis du er enig i, at influenceren skal have en given andel af salget, så skal du oprette en særlig kupon. Influenceren skal så bede kunderne om at bruge denne kupon, for at salget bliver registreret korrekt. Der er influencers på de fleste sociale medier, f.eks. YouTube, Instagram og TikTok. Brug lidt tid på at vælge den rigtige platform og den rigtige person for at sikre, at du får mest muligt for dine penge.
Konklusion: Hvordan starter man sin egen webshop?
Der er meget, du skal tænke over, før du kan starte din egen webshop. Processen bliver dog så meget lettere ved at lave en god plan på forhånd og bruge lidt tid på at udvikle din forretningsidé. Så er der kun tilbage at vælge produkter og finde den rigtige webshopsløsning. Mange platforme tilbyder gratis løsninger, så du kan prøve de forskellige programmer, inden du træffer et valg.
Læs gerne over vores 10 tips til, hvordan du starter en webshop igen og skriv stikord ned om, hvad du bør gøre i fremtiden, hvad du skal undersøge nærmere, og hvad har du ret godt overblik over allerede?
Uanset hvad du finder på, så ønskes du held og lykke med din nye webshop.
Ofte stillede spørgsmål om webshop
Hvem kan starte en webshop?
I teorien kan “alle” starte webshop i dag, så længe du har en god idé, tid til at gennemføre din plan og nok startkapital til at komme i gang. Det er vigtigt at have en realistisk tilgang og ikke give op, hvis du ikke bliver “rig natten over”.
Hvad skal webshoppen hedde?
Det kan være svært at beslutte, hvad webshoppen skal hedde. Et godt tip er at vælge et navn, der afspejler det, du sælger og appellerer til din målgruppe. Undgå ord med bogstavet “æ”, “ø” eller “å”, og vælg et .dk domæne, hvis du sælger produkter i Danmark.
Hvor meget koster det at starte en webshop?
Der er mange omkostninger forbundet med at starte webshop, men med den rette planlægning kan du reducere omkostningerne betragteligt. Du skal have penge til de produkter, du vil sælge i webshoppen. Sæt også penge af til drift af webshoppen, inklusive domæne og abonnement. Ikke mindst skal du huske omkostninger som fragt, transaktionsgebyrer og lignende.