Vi har allerede gennemgået det grundlæggende relateret til SEO, så i denne artikel har vi samlet nogle nyttige tips til, hvordan du styrker din strategi. Her er det vigtigt at bemærke, at SEO ikke er noget, der sker fra den ene dag til den anden, og du bør derfor være tålmodig. Men du er måske den mindre tålmodige type? Så kan disse otte tips hjælpe dig med bedre resultater.
Når det er sagt, handler søgemaskineoptimering ikke kun om at finde på de bedste søgeord først. Det er vigtigt at huske, at god SEO også skaber en bedre brugeroplevelse, og dermed handler det nok så meget om dem, der kommer ind på din side. Vi kan derfor sige, at det i høj grad handler om at kende sit publikum og bruge dette til at skabe det indhold, de leder efter. Med det af vejen er her otte tips, der kan styrke din SEO yderligere.
Brug de rigtige værktøjer og få bedre resultater
For at få de bedste resultater fra denne guide er det vigtigt at have de rigtige værktøjer. Her kan det være svært for begyndere at vide, hvor de skal starte, men vores klare anbefaling er SEMrush. Dette er et værktøj, der ikke kun giver dig mulighed for at analysere din nye hjemmeside, men også giver dig mulighed for at finde attraktive søgeord og køre backlink-analyser. Oven i dette har de gode ressourcer, der viser dig, hvordan du får mest muligt ud af dit abonnement.
8 gode råd til SEO-begyndere
Nedenfor har vi fundet vores bedste tips til dig, der lige er startet med SEO. Lær mere om, hvad du bør fokusere på, hvilke fejl du bør undgå og ikke mindst, hvordan du kan styrke din egen SEO-strategi.
1. Skriv først til mennesker, og derefter søgemaskinen
En fejl, som mange begår, når de laver SEO-indhold, er, at de kun fokuserer på den tekniske del af SEO. Det handler om, hvordan man skubber så meget information som muligt ind i en tekst, så søgemaskinen opfanger den. Resultatet af dette er ofte, at teksten bliver svær at læse for almindelige mennesker. Dette øger din bounce rate og vil dermed svække din SEO på længere sigt.
Du bør derfor altid fokusere på dine læsere, når du designer nyt indhold. Her handler det om at tilbyde det, de rent faktisk leder efter, samt at undgå unødvendig søgeordsfyld. Vores bedste tip på dette område handler om at skrive godt indhold med naturlige søgeord. Godt indhold af høj kvalitet vil tiltrække flere læsere og dermed øge din eksponering.
2. Brug søgeord de rigtige steder
Vi har allerede pointeret, at det menneskelige publikum altid skal prioriteres, men søgemaskinen kommer ind på en tæt andenplads. Det er derfor, det handler om at placere søgeord de rigtige steder i dit indhold – ikke bare at proppe dem ind i hver linje. Du bør dog have en klar strategi for, hvordan du placerer søgeord og endnu vigtigere, hvilke du skal placere.
Du bør derfor bruge værktøjer som SEMrush til at finde de bedste søgeord med høj relevans for det indhold, du har planlagt. Dette placeres så strategisk i titler, meta og som en del af din tekst. Sørg for, at tætheden af søgeord ikke bliver for høj, da det kan give negative resultater i søgemaskinen.
3. Fokuser på brugeroplevelsen
Intet kan ødelægge din brugeroplevelse så meget som dårlig navigation. Her taler vi især om ødelagte links, fejlmeddelelser og uklar sidestruktur. Går man ind på sådan en side, vil de fleste hurtigt hoppe til en bedre side et andet sted. Dette gælder også for GoogleBot, som vil registrere, at siden er forældet som følge af dårlige links.
Derfor bør du sætte stort fokus på netop brugeroplevelsen. Dette giver ikke kun mennesker, men også maskinbesøgende en bedre oplevelse. Skab en overskuelig sidestruktur med undermapper, optimer siden til brug på mobil og brug den korrekte titelstruktur. Hvis du har indhold, der består af meget tekst, bør dette opdeles i læsbare afsnit. Hvis du ikke er sikker på, hvor du skal starte, kan det være en god idé at foretage en analyse af din hjemmeside.
4. Styrk dine links
Selvom on-page SEO vil have meget at sige for din hjemmeside, vil off-page også være vigtig. Her vil særligt relevante links og henvisninger være gode værktøjer. Du bør derfor fokusere på gode links til din hjemmeside fra andre sider med høj autoritet. Dette vil ikke kun styrke dit eget websted, men det kan også sikre, at crawlere som GoogleBot finder dit websted hurtigere.
Disse bevæger sig op og ned på nettet ved hjælp af URL’er, så hvis du har en høj eksponering af links til din side, øger dette sandsynligheden for, at en crawler hurtigt handler på din hjemmeside. Vores bedste tip til dem, der ønsker at bygge links, vil være at tilbyde gæsteindlæg, sponsorerede indlæg eller forsøge at opnå samarbejde med relevante sider. Husk, at dette skal være et samarbejde, der tilføjer værdi for læsere på begge sider.
5. Formatering af indhold
God placering af indhold kan være nøglen til organisk trafik, og det er her især featured snippets er en vigtig kilde. Det er svar på spørgsmål, som ofte vises direkte i Googles søgemaskine. Hvis du ønsker denne placering, er der nogle ting, du kan gøre for at øge din sandsynlighed.
Google kan godt lide nummererede lister, punktlister og ikke mindst direkte svar på spørgsmål. Dette er ting, du kan tilføje til dit indhold for at øge sandsynligheden. Dette kan ikke kun føre trafik til dit websted, men det kan også styrke dit brand gennem synlighed øverst i søgeresultaterne. En god hjemmeside har ofte en overskuelig og overskuelig struktur, både for Google og for læseren.
6. Fjern alt, der sænker hastigheden
Hjemmesidehastigheden bliver konstant højere, hvilket også har gjort forbrugernes forventninger højere. Så er det vigtigt, at din side ikke kun har det bedste indhold, men også at den indlæses hurtigt. Det gælder både, når nogen kommer ind på hjemmesiden og navigerer rundt på din side internt.
Et godt udgangspunkt for dette ville være at køre en test med værktøjer som Google Pagespeed Insights eller GTmetrix. For at forbedre resultatet kan du overveje at fjerne gamle/inaktive udvidelser, rydde op i koden og komprimere de billeder, der bruges på din hjemmeside. Alle disse tiltag kan hjælpe med at gøre dit websted hurtigere. En langsom hjemmeside giver ofte læseren et dårligt indtryk, og du risikerer, at kunder og andre besøgende klikker sig videre til konkurrenten.
7. Følg algoritmeopdateringer
Ligesom vi arbejder på at forbedre vores side for læsere, arbejder Google konstant på udviklingen af sin søgemaskine. Det betyder, at der løbende kommer forbedringer og opdateringer til algoritmen. Disse kan af og til ændre, hvordan GoogleBot fungerer, og er derfor noget, du bør holde øje med.
En af de ting, du kan lære om ved at følge disse opdateringer, er, hvilke kriterier Google sætter for sin placering. Vores anbefaling vil være at følge forskellige branchesider, men også følge din trafik. Et tydeligt tegn på, at noget ikke længere er rigtigt, vil være et pludseligt fald i trafikken til dit websted.
8. Opdater eksisterende indhold
En vigtig del af at styrke din SEO over tid vil være at holde siden relevant. Dette kan gøres ved løbende at opdatere indholdet på din side. Så taler vi gerne om at opdatere populært indhold, så de har relevant information, samt udfylde nye sektioner, hvor der er dukket mere information op.
Et godt eksempel på dette kan være artikler, der indeholder et årstal. Disse kan løbende opdateres, så de fremstår opdaterede hvert år. Dette vil ikke kun sikre, at teksten rangerer for nyt indhold, men det vil også få Google til at bemærke opdateringerne. Løbende opdatering af indhold vil give Google nyt indhold, som igen har en positiv indflydelse på SEO.
Følg op på din strategi
Selvom du har gjort alt rigtigt første gang, vil SEO være en flydende størrelse. Vi kan derfor gå så langt som til at sige, at en hjemmeside altid vil være in progress. Dette handler ikke nødvendigvis om aldrig at blive færdig med siden, men derimod at SEO altid vil have brug for opdateringer, så siden forbliver relevant.
Hvis du gerne vil have din side til at klare sig godt over tid, bør du derfor etablere klare rutiner for hvordan/hvornår/hvem er ansvarlig for indholdet på din side. Det handler om, hvem der skal opdatere indholdet, skaffer nye links og ikke mindst planlægge deres indhold. Det er vigtigt at opretholde aktiviteten, da inaktive sider langsomt, men sikkert vil dø ud i Googles resultater. Det er dumt at investere mange penge i hjemmesiden uden at lægge ressourcer i indholdet. Ved at spare penge på oprettelsen af hjemmesiden kan du bruge flere ressourcer på søgemaskineoptimering.
Sammendrag – Søgemaskineoptimering
Mange mennesker er tilbageholdende med at starte SEO, fordi de tror, det er meget teknisk krævende. Sådan behøver det heldigvis ikke være, og det er netop det, vi viser med denne artikel. Her har vi samlet nogle af vores bedste tips til begyndere, så du kan starte din SEO med ny motivation. Tag udgangspunkt i vores otte tips, og du vil hurtigt få en hjemmeside op at køre med gode resultater. Når det er sagt, så husk at SEO er et maraton – ikke en sprint.