Pris på webshop: hvad koster det? Lav din egen vs. bureau

En afgørende faktor, når man starter en webshop, er omkostningerne. Der er dog en række forskellige faktorer, der påvirker pris på webshop, og det er netop det, vi skal se nærmere på her. I denne guide har vi samlet alt, hvad du behøver at vide om priser på webshops, samt hvad der påvirker dine samlede omkostninger.

Det kan være en spændende mulighed at lancere en ny webshop, men hvor meget du har mulighed for at investere, vil ofte fastlægge rammen om dine muligheder. Du bør også tænke over, hvor meget det vil koste om måneden, men det vender vi tilbage til senere. Målet med denne guide er, at du får en god introduktion til, hvilke priser der gælder, og dermed kan bestemme, hvad du ønsker.

Er du klar til at lancere din webshop? Læs videre for at lære, hvilke priser du kan forvente at støde på undervejs.

Forskellige faktorer, der påvirker pris på webshop

Der er en række forskellige faktorer, der påvirker prisen på en webshop, men meget af dette er inkluderet i dit abonnement. Du bør derfor tænke grundigt over, hvilke funktioner du ønsker i din butik, og hvad der indgår i din tjeneste. Nogle vil også kræve, at du køber domænet, SSL-certifikatet og andre tilføjelser, hvilket yderligere vil påvirke prisen.

I de næste afsnit vil vi derfor se nærmere på, hvad du kan forvente at betale for din nye webshop, samt hvad du får på forskellige webshop-platforme.

Webshoppens størrelse

Den første ting, der vil påvirke prisen på din webshop, er størrelsen på din butik. Enkelt forklaret kan vi sammenligne dette med en fysisk butik, hvor rummets størrelse vil påvirke dine driftsomkostninger. Du får en tilsvarende omkostning i en webshop, men du slipper for rengøringshjælp. Størrelsen på din webshopbestemmes af, hvor mange undersider du skal have, hvilket igen påvirker designomkostningerne.

For eksempel vil en webshop med et stort antal produkter have flere sider end en butik, der kun sælger få produkter. Her gælder det om at finde en god balance, da unødvendigt mange undersider kan gøre det svært for kunderne at finde dine produkter.

Denne omkostning er især relevant, hvis du vælger et bureau, der bidrager med design, da dette vil resultere i et større arbejde, der skal udføres. Vælger du derimod en webshopløsning som Shopify og WooCommerce, vil størrelsen primært påvirke, hvor meget lagerplads du skal bruge på dit webhotel.

Design

Vi har allerede været inde på det, men design og layout er en omkostning, der kender få grænser. Når du lancerer din første webshop, er responsivt design vigtigt, men du bør holde omkostningerne i skak. Der er en række gode skabeloner, der kan tilpasses til individuelle præferencer, hvilket gør et dyrt bureau unødvendigt.

Skulle du i fremtiden ønske at skabe en mere avanceret webshop, vil du altid have mulighed for at hyre et bureau, når dit budget tillader det. I starten vil vi anbefale de fleste at bruge skabeloner, som du får inkluderet med både Shopify og BigCommerce. Vælger du derimod WooCommerce, kan du vælge forskellige temaer til WordPress, men disse skal du ofte betale for.

Indhold

En omkostningspost, som mange glemmer, når de starter deres første butik, er indhold. Selvfølgelig skal du have produkter at sælge, men du skal også have indhold, der promoverer dette indhold. Her taler vi om alt fra beskrivelser af forskellige produkter, til blogindlæg og indhold til din generelle hjemmeside.

Du kan selvfølgelig lave dette selv, men ønsker du, at webshoppen skal fremstå professionel, kan det ofte betale sig at lade en professionel skribent udføre dette arbejde. Godt indhold på hjemmesiden kan bruges til markedsføring, så man kan ofte tage lidt af marketingbudgettet til indholdsproduktion.

Det gælder især blogindlæg og indhold, der kan deles i andre kanaler og dermed give værdi til markedsføring. Der kan fx skrives gode blogindlæg om alt, hvad du skal vide om forskellige produkter, eller guides, der kan vise, hvordan du får mest muligt ud af et produkt.

Teknologi

Tidligere var der ofte store omkostninger forbundet med udvikling af teknologi, men sådan er det heldigvis ikke længere. Nu er der en række omkostningseffektive løsninger, du kan vælge til din webshop – alle med konkurrencedygtige priser om måneden. Der er dog nogle forskelle mellem de forskellige muligheder, så vi vil se nærmere på nogle af de bedste til at starte med.

# Shopify

En af de allerbedste online butiksløsninger

Pris fra: $29/måned

logo

Bedst til store netbutikker

star icon star icon star icon star icon star icon

4.7/5

Hvad vi kan lide med Shopify

Shopify er absolut en af ​​de bedste online butiksløsninger til store online butikker. Vi anbefaler derfor Shopify til store virksomheder, der ønsker at skalere op. De har utrolig mange gode apps, der giver dig adgang til avanceret funktionalitet.

Fordele

  • star iconMeget god til store netbutikker
  • star iconSupport til salg på flere platforme
  • star iconOver 3000 tilgængelige apps
  • star iconGode ​​betalingsløsninger

Ulemper

  • star iconHøje transaktionsgebyrer
  • star iconIkke helt så brugervenlig som konkurrenterne

Shopify har længe været vores foretrukne mulighed for webshops, og det er ikke uden grund. Med et abonnement på Shopify får du adgang til flere nyttige værktøjer og Shopify Payments, deres egen betalingsløsning. Kort sagt er Shopify en alt-i-én løsning til dem, der ønsker at starte en webshop så omkostningseffektivt som muligt. De tilbyder tre forskellige abonnementer, hvor hvert abonnement har forskellige funktioner inkluderet.

En klar fordel ved at vælge en løsning som Shopify er, at du nemt kan skalere din webshop op, efterhånden som den vokser. Du kan også tilføje et ubegrænset antal produkter, samt bruge forskellige værktøjer til markedsføring, SEO og design. Især sidstnævnte er utrolig nemt med Shopify, da du får adgang til hundredvis af skabeloner og en træk-og-slip-editor.

Der er desværre ikke noget gratis alternativ hos Shopify, men når vi har sammenlignet priser med forskellige konkurrenter, er de meget konkurrencedygtige. Dette kombineret med det du får adgang til, gør abonnementet nemt at forsvare rent prismæssigt.

logo

Bedst til store netbutikker

star icon star icon star icon star icon star icon

4.7/5

# Squarespace

En god hjemmesidebygger til stilfulde hjemmesider

Pris fra: $16/md

logo

Bedst for begyndere

star icon star icon star icon star icon star icon

4.2/5

Hvad vi kan lide med Squarespace

Squarespace er et hjemmesideprogram, der giver dig mulighed for at skabe smukke, funktionelle websteder og onlinebutikker uden at vide noget om webdesign. God kundeservice med chatfunktion er et andet stort plus, da du næsten med det samme får svar på det meste. Netbutiksløsningerne er også rigtig gode, hvilket gør Squarespace til et hjemmesideprogram, som virksomheden kan vokse med. Du får fx gode marketingværktøjer til at profilere dit websted.

Fordele

  • star iconVeludviklet blogværktøj
  • star iconGod kundeservice
  • star iconModerne og professionel skabeloner
  • star iconApp, der giver dig mulighed for at designe via mobil

Ulemper

  • star iconIngen kundesupport på telefon
  • star iconDet kan være krævende at ændre færdige skabeloner

Squarespace er måske ikke det, de fleste forbinder med en webshop, men dette hjemmesideprogram tilbyder faktisk et utrolig godt modul til netop netbutikker. Derudover har de gratis support og kraftfulde værktøjer til inbound marketing. Kombinationen af webshop og hjemmesideprogram bringer Squarespace på niveau med Shopify til en fremragende løsning til din første butik.

Ligesom Shopify har Squarespace sin egen betalingsløsning, så her kan du nemt tilføje integration med forskellige tredjeparter. Det er dog værd at bemærke, at både Shopify og Squarespace har transaktionsgebyrer på deres mest overkommelige planer. Går du derimod efter en premium-løsning, slipper du for dette gebyr på alle transaktioner.

Squarespace er især populær blandt udviklere, der har et særligt øje for detaljer, da de har et af de bedste udvalg af skabeloner, du kan tilpasse. Dette giver dig mulighed for at få mere ud af din hjemmeside, og kan nemt skabe et professionelt design uden behov for kodning eller kendskab til CSS. De tilbyder også gratis support 24/7 som en del af abonnementet, så hvis du oplever problemer, får du hurtigt hjælp.

logo

Bedst for begyndere

star icon star icon star icon star icon star icon

4.2/5

# WooCommerce

Et rigtig godt valg for dem, der kan lide WordPress

Pris fra: 0 kr./måned

logo

Bedst til WordPress-brugere

star icon star icon star icon star icon

3.9/5

Hvad vi kan lide med WooCommerce

WooCommerce giver gode muligheder for skræddersyet design til en række forskellige hjemmesider. Derudover er den nem at bruge som grundlag for en større netbutik og meget velegnet til GDPR. Her får du et onlineshop-modul, der kan tilpasses langt de fleste WordPress-sider, og som takket være open source-kode er let at skræddersy. Vi kan især godt lide, at der er en række skabeloner tilpasset WooCommerce, som er let tilgængelige online.

Fordele

  • star iconMasser af avanceret funktionalitet til store netbutikker
  • star iconGode muligheder for at tilpasse designet
  • star iconNemt at administrere brugerrettigheder for kunder og administratorer

Ulemper

  • star iconIkke så let for begyndere
  • star iconDårlig kundeservice

Hvis du ønsker mere fleksibilitet og kontrol over din hjemmeside, vil WooCommerce uden tvivl være den bedste mulighed for netbutikker. Dette er en open source-platform udviklet til WordPress CMS, hvilket betyder, at du nemt kan tilføje en onlinebutik til enhver form for WordPress-websted blot ved at installere WooCommerce-udvidelsen.

Dette medfører dog nogle ekstra omkostninger, da du selv står for hosting, design og domæne. WooCommerce-udvidelsen er ganske vist gratis, men du får snart brug for funktioner og udvidelser, der kræver forskellige licenser i din butik. Hvad disse koster varierer fra produkt til produkt, men tilsammen kan det hurtigt ende på samme niveau som et abonnement hos Shopify eller højere.

Når det er sagt, så kan WooCommerce være et godt udgangspunkt for dig, der ønsker at kombinere indhold, produktsalg og det lille ekstra på din hjemmeside. Da platformen er open source, får du langt friere tøjler end hos Shopify og Squarespace, hvilket er praktisk for dig, der gerne vil udvikle en unik netbutik over tid. WooCommerce har ikke egne betalingsløsninger, men kan knyttes til en række tredjepartsudbydere.

logo

Bedst til WordPress-brugere

star icon star icon star icon star icon

3.9/5

# BigCommerce

Et godt alternativ til store netbutikker

Pris fra: 29,95 USD/måned

logo

Mest omkostningseffektiv

star icon star icon star icon star icon star icon

4.1/5

Hvad vi kan lide med BigCommerce

Selvom Bigcommerce kan være lidt krævende at sætte op, er det en meget funktionel platform. Vi kan især godt lide, at den har faciliteter til SEO, noget vi savner hos en række konkurrenter. Det er også mere omkostningseffektivt, da du undgår transaktionsgebyrer. Bigcommerce er en velegnet platform til dem, der gerne vil have en større netbutik, men ikke har et stort budget til dyrere platforme.

Fordele

  • star iconIngen transaktionsgebyrer som med Shopify
  • star iconMasser af god funktionalitet, der er indbygget
  • star iconGode muligheder til SEO

Ulemper

  • star iconIkke så let at sætte op
  • star iconVarierende indlæsningshastighed

Sidst men ikke mindst har vi BigCommerce, som har en række ligheder med Shopify. Dette er en kraftfuld platform til webshops, men den er lidt mere teknisk avanceret end Shopify. Du bør derfor have et vist forhåndskendskab til design og udvikling, inden du går i gang med BigCommerces platform. Tager du dig derimod tid til at lære platformen godt at kende, er der ingen tvivl om, at du får et utroligt stærkt værktøj.

En funktion, som BigCommerce gør langt bedre end de fleste konkurrenter, er den integrerede søgemaskineplatform. Den betyder, at kunderne hurtigt kan finde et stort udvalg af produkter, hvilket gør det velegnet til dig, der skal sælge mange forskellige produkter på samme tid. Du kan også tilføje gavekort, rabatkoder og andre funktioner – så til større webshos kan BigCommerce bestemt være en god mulighed.

Desværre skuffer BigCommerce en smule på design, da du får adgang til et meget begrænset udvalg af skabeloner. Du må derfor nøjes med at købe et premium design, som ofte kan koste fra 1200 – 1750 kroner. Derudover får du omkostninger om måneden fra start, så det kan hurtigt være en lidt dyr løsning at benytte dig af.

logo

Mest omkostningseffektiv

star icon star icon star icon star icon star icon

4.1/5

Vedligeholdelse

Ligesom en fysisk butik vil en digital butik kræve vedligeholdelse. Dette omfatter servere, licenser og produktbestilling, men også indholdsopdatering, SEO og markedsføring. Du bør derfor have en klar strategi for, hvordan webshoppen skal vedligeholdes, samt hvilke opgaver der må udliciteres til den rette ekspertise.

Der er lidt, der giver et så dårligt indtryk på kunderne som en forældet netbutik, så opdatering af indhold og information vil være vigtig for langsigtet succes. Du bør også sørge for, at sproget er formuleret på en god måde, så du undgår unødvendige tastefejl og lignende.

Trafikomkostninger

Det hjælper ikke meget, hvis du har en fantastisk webshop, hvis ingen kan finde den. Du skal derfor forvente at bruge en del af dit budget på markedsføring og annoncering, især i starten. Der er flere løsninger på dette, men SEM og annoncering vil ofte være de mest omkostningseffektive. Du bør også kombinere dette med din SEO-strategi, da gode resultater på Google hurtigt kan spare dig penge på annoncering i det lange løb.

Opret en online butik selv vs. bureau

Når du skal oprette din webshop, har du to muligheder; Du kan enten selv oprette webshoppen ved hjælp af en platform som Shopify og Squarespace, eller du kan hyre et professionelt bureau, der gør arbejdet for dig. Førstnævnte vil være den mest omkostningseffektive, men hvis du har brug for noget helt særligt - vil et bureau ofte være den bedste løsning.

De fleste vil kunne klare sig med de tjenester en platform, som Shopify tilbyder, især i begyndelsen. Vores anbefaling er derfor, at du venter med et dyrt bureau, indtil webshoppen selv har et budget, der kan dække udgiften. På den måde slipper du for store opstartsomkostninger og kan hellere tage dette i takt med, at indtægterne vokser.

Bedste alternativ til dig, der har et lille budget

Skal du starte en webshop på et lille budget, er det vigtigt, at du vælger den platform, der giver kunderne den bedst mulige oplevelse. Her er der ingen tvivl om, at det er Shopify, der leverer netop dette. Et abonnement på Shopify er omkostningseffektivt, men det giver dig også adgang til en række værktøjer til en professionel webshop.

Oven i dette kan du nemt købe et domæne, tilbyde en pålidelig betalingsløsning til dine kunder og nyde god integration med diverse sociale medier. Shopify tilbyder desværre ikke nordiske løsninger som Vipps og Klarna, men du vil kunne acceptere alle større kreditkort og debetkort, så de fleste vil stadig finde en løsning, de accepterer.

Det er også værd at bemærke, at Shopify tilbyder forskellige værktøjer til inbound marketing og SEO, men her er de bestemt ikke de bedste. Du bør derfor overveje at bruge SEM og annoncering som en drivkraft for din butik frem for organisk trafik. Dette skyldes, at Shopify-butikker ofte opnår en dårlig SEO-score, noget platformen desværre har kæmpet med i lang tid.

Samlet set er Shopify dog den bedste mulighed for dig med et lille budget, og vi har ikke fundet nogen anden tjeneste, der kan tilbyde en lignende tjeneste til denne pris. Det er også en fordel, at alle omkostninger er inkluderet i abonnementet, så du ikke i starten skal have styr på en række forskellige omkostninger forbundet med din webshop.