Når der opstår behov for en ny hjemmeside, kan det være fristende bare at gå i gang med at udvikle med det samme. Det kan give flere problemer end nødvendigt. Det første du bør gøre, når du har taget beslutningen om, at der skal en ny hjemmeside til, er at sætte dig ned og tænke lidt.
Vi ved, hvor fristende det kan være at bygge en ny hjemmeside med det samme, men først skal du finde ud af, hvad du har brug for. Der er ofte en grund til, at man overvejer en ny hjemmeside, og dette bør indgå i planlægningen. Så er det vigtigt at gøre sig nogle tanker om, hvorfor man egentlig skal have en ny hjemmeside.
Her bør virksomheden kortlægge, hvilke behov den nye hjemmeside skal dække, samt hvad man kan tænke sig af funktionalitet. En sådan kortlægning vil være nyttig, uanset om det er interne programmører, der skal lave hjemmesiden, eller et eksternt bureau, der bedre forstår, hvad virksomheden har brug for.
For at gøre det nemmere at planlægge nye hjemmesider har vi samlet 10 punkter, du bør overveje grundigt – disse kan gøre det nemmere at kortlægge målgruppen, ønsker omkring hjemmesiden og hvordan den bedst kan erstatte den gamle. Husk: God planlægning kan spare din virksomhed for mange penge, så det er ofte klogt at tage et par ekstra træk, inden du beslutter dig for, hvad målet skal være.
10 ting at overveje for at bygge en god hjemmeside
Vi har været igennem en række processer og projekter, og på den måde er vi nået frem til de vigtigste punkter, som udviklere mener, at vores kunder har for lidt fokus på. Disse punkter er tænkt som en god vejledning til at skabe et godt udgangspunkt for din nye hjemmeside.
Budget for projektet
En hjemmeside kan være en bundløs post i budgettet, hvis man lader udviklere få frit spil – og derfor er det vigtigt at få afklaret, hvilket budget man har til sit projekt, inden det går i gang. Dette er især relevant, hvis du skal bruge eksterne udviklere, for så vil de nemmere kunne kortlægge mængden af arbejde, funktionalitet og behov, du kan tilføje til en ny hjemmeside inden for projektets rammer.
Mange virksomheder vil forsøge at holde omkostningerne så lave som muligt, men at udvikle en ny hjemmeside er ofte et dårligt sted at starte. Noget vi gerne ser gentagne gange er, at man forsøger at udvikle sin egen hjemmeside, og så forventer, at dette øger salget, som man ønsker. Her opstår det første cost/benefit-spørgsmål: hvor mange timer er det værd at bruge på noget, man ikke er den bedste til? – I de fleste tilfælde vil det være mere effektivt for virksomheden at lade en ekstern udføre jobbet og så lade egne medarbejdere have fokus på kunderne og deres egne arbejdsopgaver. På den måde kan de samlede omkostninger for hjemmesiden blive lavere.
Vi anbefaler derfor, at du udarbejder et grundigt budget og er velkommen til at kontakte et bureau, hvis du er usikker på dine behov. Men som vi nævnte tidligere, start altid med en brainstorm over, hvad du ønsker, at en ny hjemmeside skal levere. Dette vil gøre det lettere for udefrakommende at forstå behovet, samt gøre det nemmere at lægge et godt budget.
Hvornår skal hjemmesiden være færdig?
Et punkt, mange glemmer, når de skal bestille en ny hjemmeside, er en klar tidslinje. Godt håndværk tager tid, men ofte får de ikke tid nok til at bygge gode hjemmesider. For at dette kan gøres på en ordentlig måde, kan det være godt at inddrage dem, der skal udvikle siden, så tidligt som muligt i projektet. De har ofte en bedre forståelse af, hvor meget arbejde der skal til, og dermed kan de bidrage til, at der fastlægges en realistisk tidslinje.
Her vil det også være vigtigt, at du følger op med klare deadlines for dit eget arbejde. Selvom et bureau arbejder på en ny hjemmeside, bør virksomheden stå for indhold, billeder, marketing og andet materiale til hjemmesiden. Lige så vigtigt er det, at dette er klart til deadline, så udviklerne kan nå aftalte mål til tiden.
Gå gerne et par runder med dem, der skal udvikle hjemmesiden og se, om alle har fået realistiske deadlines for deres del af arbejdet. Husk, at der kan opstå forsinkelser undervejs, eller at integration også vil koste tid i et projekt. Sæt derfor lidt ekstra tid af, når det er nødvendigt, og planlæg altid de vigtigste punkter først.
Målet med den nye hjemmeside
Man kan kortlægge og sætte mål for en række ting, men det nytter meget lidt, hvis man ikke ved, hvad målet med selve hjemmesiden er. Her handler det om at sætte klare mål, og gerne noget, der er mere konkret end ‘moderne design’ og lignende åbne målsætninger.
Nogle nyttige spørgsmål, der kan hjælpe med at gøre det lettere at sætte mål, kan være;
- Hvorfor skal virksomheden investere i nye hjemmesider nu?
- Vil en ny hjemmeside give højere salg og omsætning for virksomheden?
- Kan en ny hjemmeside give en bedre brugeroplevelse for de kunder, vi allerede har?
- Hvad har kunderne brug for af funktionalitet, når de bruger vores hjemmesider?
- Kan en ny hjemmeside give os konkurrencefordele i forhold til konkurrenterne?
Formålet med disse spørgsmål er at sætte klare mål for, hvorfor man skal bruge penge på ny hjemmeside i dag. Måske får du flere kunder, dækker behov, der er opstået undervejs, eller opnår konkurrencefordele i forhold til vores konkurrenter? Der skal i hvert fald sættes klare mål for, hvad du ønsker en ny hjemmeside skal levere, så taler vi om både funktionalitet og design.
Hvad betragtes som succes?
Hvad afgør egentlig, om et projekt har været en succes eller ej? Mange mennesker ved, hvad de vil, men færre ved, hvordan man med sikkerhed kan sige, at dette er opnået. Så hvordan afgør vi, om en ny hjemmeside har været en succes eller ej? Svaret er gerne individuelt, men vi har fundet nogle punkter, som ofte går igen.
For nogle vil det være en afgørende succes, at projektet bliver leveret til tiden, mens andre har sat forventninger til, hvad nye hjemmesider vil kunne levere over tid. For andre igen vil hjemmesider kun være en del af målet, og indhold eller andre faktorer spiller også ind. Sidst men ikke mindst vil salget og konverteringen af leads til netbutikker være let at måle i forhold til succes.
Det vil med andre ord være individuelt, hvordan du måler projektets indledende succes, men det vigtigste er, at du har gjort dig nogle tanker om, hvad der definerer succes for dit projekt.
Hvem er målgruppen?
En fejl, vi ofte ser gå igen, når man skal definere sin målgruppe, er, at definitionen er alt for bred. Et spørgsmål, der ofte bliver stillet, er, hvem er din målgruppe? – og svaret vil gerne være kvinder, mænd, små og mellemstore virksomheder eller offentlige instanser. Selvom disse er definitioner af potentielle kunder, er de ikke dine målgrupper.
Når vi taler om en hjemmeside eller tjeneste, skal målgruppen defineres helt ned på brugerniveau. Det betyder, at vi skal ned på et mere detaljeret niveau og stille os selv de nødvendige spørgsmål, så vi finder vores kunder. Nogle eksempler kunne være:
- Hvad hedder de?
- Hvor gamle er de?
- Hvor holder de til?
- Hvad vil de opnå med vores hjemmeside?
- Hvad er deres historie?
- Hvilket problem gør dem til potentielle kunder?
- Hvad er deres mål?
Det kan være svært at lave en perfekt undersøgelse af kunderne, men her kan værktøjer som Google Analytics bidrage med nyttig information. Du bør også prøve at lave en profil af, hvordan den perfekte kunde, du gerne vil tiltrække, ser ud. Her kan du enten starte med dine eksisterende kunder, eller skabe dig en idé om, hvilke kunder du ønsker at tiltrække i fremtiden.
Hvordan møder man målgruppen?
Nu hvor vi ved, hvem vores målgruppe er, er det tid til at kortlægge, hvordan man møder disse med en ny hjemmeside. Der er ofte en grund til, at de besøger vores hjemmesider, hvilket betyder, at de har et behov for eller har brug for noget fra vores sider.
Er der forskellige værktøjer eller tjenester, de leder efter? Eller bruger de måske vores hjemmeside på grund af indhold, de finder på siden? For at en ny hjemmeside kan levere det, vores kunder ønsker, bliver det vigtigt at kortlægge, hvilke behov de forskellige målgrupper rent faktisk har.
For eksempel ville det være uhensigtsmæssigt at lancere en ny hjemmeside, hvis den tidligere havde værktøjer, der er gået tabt i vores moderne design. Et vigtigt spørgsmål at stille vil derfor altid være: Hvad får vores kunder til at besøge vores hjemmeside i første omgang?
Hvordan markedsfører man hjemmesiden?
En ny hjemmeside vil ikke være til meget nytte, hvis ingen finder den. Det er lidt ligesom at lancere en ny butik, men ikke fortælle kunderne, at den er åben. Der er en række forskellige muligheder her, som kan øge synligheden af dine hjemmesider, men igen er det vigtigt at spørge sig selv; hvor er vores kunder?
Hvis vi ved, at vores målgrupper er aktive på sociale medier, vil annoncering på forskellige platforme være et godt udgangspunkt. Hvis vi tilbyder netbutikker, der er afhængige af billeder til at præsentere produkterne, kan Google og sociale medier være en god del af markedsføringen.
Men hvad nu hvis vi har kunder, der hovedsageligt kommer fra Google, fordi de søger efter indhold eller specifikke problemer? Så vil content marketing være et bedre udgangspunkt. Så taler vi gerne om SEO/SEM optimeret markedsføring, som gør at vores hjemmeside ender så højt i Google-resultatet som muligt.
Alle disse punkter er ting, man skal finde ud af og vælge, hvordan en kunde højst sandsynligt vil finde vores hjemmeside. Simpelt er ofte bedst, men her kommer det helt an på, hvad en kunde har brug for, og hvordan de forsøger at finde en løsning på deres problem.
Hvilket publiceringsværktøj skal man bruge?
Hvis du aldrig har bygget en hjemmeside før, er publiceringsværktøjer måske noget du ikke tænker så meget over, men det kan have stor betydning for, hvor meget det koster at bygge din hjemmeside. Det mest brugte værktøj er uden tvivl WordPress, et værktøj der også er helt gratis at bruge.
Medmindre man har brug for noget helt unikt, når man bygger meget krævende hjemmesider, vil WordPress være et godt udgangspunkt. Vi har tidligere set nærmere på, hvordan man bygger en WordPress-side. Du bør også tænke på funktionalitet, og hvor nemt det er for flere at bruge alle tjenesterne. Her vil WordPress tilbyde et praktisk design, det kun tager lidt tid at lære at bruge.
Hvem skal producere det nye indhold?
Gode hjemmesider har altid brug for godt indhold, men rigtig mange vil vælge at lave dette selv. Dette er ikke altid den bedste mulighed, især ikke når det kommer til billeder og tekst. Det ville være uhensigtsmæssigt at lancere en ny, fantastisk hjemmeside – hvis indholdet på den er middelmådigt.
Her har du heldigvis flere muligheder, men det er vigtigt, at du har tænkt dette igennem, inden du skal færdiggøre indholdet. Du kan blandt andet kontakte gode freelancere, der påtager dig denne type opgaver, eller du kan vælge at bruge et design/marketingbureau. Her vil der formentlig være meget store prisforskelle, hvilket ikke altid betyder, at du får bedre resultater hos et bureau.
Vi har tidligere talt om, hvordan man bruger freelanceplatforme som Upwork og Fiverr til at finde gode kandidater til de tjenester, man har brug for. Din hjemmeside fortjener det bedst mulige indhold, og derfor vil det ofte være klogt at bruge en professionel producent frem for interne til at udføre dette som en sideopgave.
Lancering
Når designet og indholdet er på plads, er hjemmesiden klar til lancering. Her anbefaler vi, at du altid sætter god tid af til at teste al konvertering og alle brugeroplevelser, inden du lægger din hjemmeside op. Jo mere du kan teste, og dermed sikre dig at det virker på hjemmesiden – des bedre oplevelse får de første besøgende. Tjek blandt andet, at billeder, kontakt og almindelige funktioner såsom navigation fungerer efter hensigten. Du finder mere om at bygge en ny hjemmeside i vores udvalgte artikler.
Wix |
Webnode |
Squarespace |
|
Prøv Wix | Prøv Webnode | Prøv Squarespace | |
Pris fra | Gratis | Gratis | $16 |
Online butik løsning | Ja | Ja | Ja |
Brugervenlighed |
4.9/5 |
4.7/5 |
4.5/5 |
Design muligheder |
4.6/5 |
4.4/5 |
3.6/5 |
Kunde service |
|
|
|
Totalscore |
4.8/5 |
4.6/5 |
4.2/5 |
Læs vores Wix anmeldelse |
Læs vores Webnode anmeldelse |
Læs vores Squarespace anmeldelse |