En webshop er uden tvivl et must-have i disse dage, men hvordan man markedsfører den, kan være svært at forstå. De traditionelle kampagner, der har været brugt til en fysisk butik, gør det sjældent godt online, så her er det vigtigt at bruge de rigtige værktøjer. Du kan sagtens håbe, at kunderne dukker op, hvis du starter en netbutik, men det er sjældent en anbefalet strategi.
Vi vil derfor tage dig igennem nogle brugbare tips til, hvordan du kan markedsføre din webshop gennem organisk trafik. Før vi går videre, er det vigtigt at bemærke, at organisk trafik sjældent bare dukker op over natten. Du bør derfor acceptere, at det er noget, du skal arbejde med over tid.
Driv trafik til din webshop
Fordelen ved en netbutik er, at antallet af potentielle kunder kan stige betragteligt i forhold til en fysisk butik. Det betyder dog også, at du skal konkurrere med andre netbutikker, der kan tilbyde de samme produkter i deres butik fra hele landet. For at markedsføre din webshop effektivt bør du derfor inddele dine målgrupper i følgende tre kategorier:
- Personer, der har handlet i din butik før, eller som allerede kender din webshop.
- Folk, der leder efter de produkter, du tilbyder i din netbutik, men som ikke er bekendt med netop din webshop.
- Folk, der kunne forestille sig de produkter, du tilbyder, hvis de blev introduceret til dem.
Dette kan være et forsimplet resumé for marketingeksperterne derude, men det er faktisk så enkelt. Det er disse tre grupper, du bør huske på, når vi nu ser nærmere på nogle taktikker og tips til, hvordan du kan markedsføre din netbutik mere effektivt.
6 Markedsføringsstrategier, der kan promovere din webshop
Vi har talt med en række eksperter og iværksættere, som har opnået succes med netbutikker, og nedenfor har vi samlet de strategier, der viste sig som de mest essentielle for, at du kan markedsføre din webshop.
1. Byg og vedligehold din e-mail-liste
Uanset om du skal udsende tilbud eller blot vedligeholde kontakten til potentielle kunder, vil en god e-mail-liste gøre netop dette. Du bør derfor sikre dig, at kunderne får værdi ved at abonnere på dine nyhedsbreve. Så bør der lægges en god plan for, hvor ofte sådanne breve skal udsendes, samt hvad de skal indeholde.
Her kan det give mening at investere i et godt system til inbound marketing. Dette vil sikre, at du nemt kan samle e-mailadresser, og at du kan opdele dem i forskellige grupper over tid. Du kan derefter tilpasse indholdet, der sendes til disse kunder, baseret på tidligere interesser og lignende kriterier.
2. Brug de rigtige kanaler
En vigtig del af at tiltrække kunder online vil være organisk tilstedeværelse i de rigtige kanaler. Her vil sociale medier utvivlsomt være den nemmeste løsning, som også giver en omkostningseffektiv eksponering til potentielle kunder. Det er dog vigtigt at vælge de rigtige kanaler i forhold til, hvor dine kunder med størst sandsynlighed er.
Det vil for eksempel være naturligt at have en tilstedeværelse på Instagram, Pinterest og andre billedtjenester, hvis du sælger produkter, der nemt kan fotograferes. Så kan du tilføje elegante billeder af produkterne og på den måde promovere dem gennem sociale medier. Her er det vigtigt, at du lægger en klar strategi for, hvordan du vil fremstå, samt hvor ofte nyt indhold skal uploades til kanalen.
3. Søgemaskineoptimering
Søgemaskineoptimering (SEO) er noget, de fleste har hørt om, men som måske ikke er det nemmeste at sætte sig ind i for at opnå en bedre placering i søgeresultaterne. SEO er en væsentlig del af at få organisk trafik til en hjemmeside, men det er også en af de ting, der tager længst tid at bygge.
Som udgangspunkt bør du sikre dig, at hjemmesiden er optimeret på en god måde, og at de rigtige søgeord placeres strategiske steder. Hvis du aldrig er stødt på SEO før, vil det give mening at tage et introduktionskursus til dette, inden du går i gang. En hurtig Google-søgning vil hurtigt afsløre flere gode kurser, men vi kan anbefale både Semrush og Ahrefs som brugbare udgangspunkter. Disse er SEO-værktøjer, der også tilbyder gratis uddannelse gennem gratis artikler og videoer.
4. Publicer nyttigt indhold
Konkurrencen om kunderne er benhård online, hvilket betyder, at du skal tilbyde det lille ekstra. For en webshops vedkommende betyder det ofte, at du skal have brugbar information og indhold som trækplaster til din hjemmeside. Her kan det være klogt at spørge sig selv “hvad undrer mine kunder sig over ved produkterne?” og prøv så at skabe indhold, der er rettet mod dette.
Brugervejledninger og anbefalinger kan for eksempel være gode kilder til indhold, som kunderne sætter pris på. Det er dog vigtigt at sikre sig, at indholdet ikke er alt for annonceorienteret, da det ofte kan have en negativ effekt på modtagelsen.
5. Brug betalt placering i søgemaskinen
Som vi allerede har været inde på, vil det ofte tage noget tid, før du havner øverst i et søgefelt gennem organisk SEO. Derfor kan det være en god idé at bruge såkaldt søgemaskinemarkedsføring (SEM) til at styrke din strategi i starten. Her er Google Ads den mest almindelige mulighed, og i praksis betyder det, at du køber en placering i toppen gennem annoncer.
For en ny webshop kan dette være et godt udgangspunkt for at tiltrække potentielle kunder. Du kan derefter bruge SEM til at styrke din SEO-strategi over tid. Når netbutikken til sidst begynder at positionere sig organisk, kan du vælge at reducere brugen af SEM – eller fortsætte strategisk med begge dele for optimal profit.
6. Markedsføring på sociale medier
Uanset om du har en stor tilhængerskare på sociale medier eller ej, vil markedsføring gennem sociale medier være et godt udgangspunkt. Mange af disse platforme giver dig mulighed for at skræddersy, hvem du ønsker at eksponere din annoncering for, hvilket giver et godt udgangspunkt for målrettet annoncering.
Hvis du har et lille marketingbudget, kan det ofte være mere rentabelt at bruge dette på sociale medier end på SEM. Grunden til dette er, at man kan opnå en langt større eksponering på sociale medier og derved øge sandsynligheden for at tiltrække nye kunder gennem målrettet annoncering.
Sammendrag
Det kan være svært at gå fra et fysisk outlet til en webshop, men det behøver bestemt ikke at være umuligt. I denne artikel har vi kigget nærmere på nogle af de mest brugte strategier som foreslået af tidligere iværksættere og eksperter på området. Her er det vigtigt at huske, at du skal have en overordnet strategi, der ofte gør brug af flere forskellige elementer på samme tid. På den måde vil de styrke hinanden på tværs af tilstedeværelse i forskellige kanaler, og så gøre det lettere at opnå et samlet godt resultat relativt hurtigt. Sørg derfor for at lave en overskuelig og langsigtet plan, der giver dig mulighed for at bygge en solid netbutik med organisk trafik.