Køb en hjemmeside: Dette er den bedste måde at købe en hjemmeside på

Der findes en række artikler om, hvordan man køber en eksisterende hjemmeside, men hvordan køber man en ny hjemmeside? Du kan selvfølgelig sende en forespørgsel til forskellige bureauer for at få et tilbud, men så får du sjældent det bedste resultat. Hemmeligheden bag et godt tilbud er at lade bureauerne konkurrere om dig – ikke omvendt. Derfor har vi lavet denne omfattende guide til, hvordan du kan købe en hjemmeside på de bedste vilkår. 

På denne side har vi samlet alt, hvad du skal vide om at indhente et tilbud, hvilke fordele dette giver, samt de vigtigste ting i forbindelse med lanceringen af en ny hjemmeside. Vi har også lidt information om, hvordan du kan planlægge opgaven bedst muligt, så du kan presse prisen så lav som muligt. Klar til at købe din første hjemmeside? Så er du kommet til det rigtige sted. 

Sådan indhenter du et tilbud på en hjemmeside

For at indhente det mest realistiske tilbud er det vigtigt at have alle fakta på bordet. Du bør derfor lave en plan for, hvilke oplysninger du kan give bureauerne, inden du beder om et tilbud. På den måde kan du beregne en pris bedst muligt, og du får det bedste tilbud, der findes. Vores klare anbefaling på dette område er at bruge en prisberegner, der indhenter tilbud fra flere bureauer på samme tid. 

Ved at sende din forespørgsel til så mange bureauer som muligt, vil du ikke blot modtage flere tilbud, men du kan også opnå mere fordelagtige vilkår. Det skyldes, at hvert bureau modtager den samme henvendelse, samt information om, at henvendelsen er blevet sendt til flere bureauer på samme tid. Det enkelte bureau bliver derfor nødt til at gøre deres tilbud så attraktive som muligt, så du vælger dem frem for deres konkurrent. For dig som køber vil det betyde, at du kan opnå en lavere pris. Du kan derefter sammenligne de tilbud, du har modtaget, og vælge det, der passer bedst til dit projekt.

Så hvad skal du tænke på, inden du køber en hjemmeside? Det har vi set nærmere på nedenfor. 

Det bør du tænke over, før du køber en hjemmeside

Hvis du aldrig har lavet en hjemmeside før, kan det være svært at have kontrol over alle variabler. Derfor har vi lavet en liste med nogle vejledende punkter, der kan gøre det nemmere at kortlægge dine behov. Dette bør du gøre, inden du accepterer et tilbud, så du kan få det mest korrekte prisbillede som muligt. 

Vores bedste tip er at gennemgå alle disse spørgsmål, før du går videre med dit projekt. På den måde kan du give det bedst mulige billede af projektet til bureauerne og dermed modtage de bedste tilbud. Det er herefter op til dig at sammenligne de forskellige tilbud og vælge det, der passer bedst til dine behov. 

Hvad er målet med at købe en hjemmeside?

Det første, du bør tænke over, er, hvad formålet med din hjemmeside er. Her taler vi ikke om design, men derimod om funktionalitet, og hvad du ønsker at siden skal give til dem, der besøger den. Du bør også tænke over, hvad hjemmesiden vil tilføre virksomheden. Skal det bringe nye kunder ind, bygge trafik til andre kilder eller blot fungere som en repræsentation for virksomheden?

Ved at kortlægge målet for hjemmesiden kan du også nemmere afklare, om der kræves forskellige funktionaliteter for at nå dette. Især varer, der kræver kodning eller design ud over, hvad der er standard, vil påvirke de samlede omkostninger ved din hjemmeside. Her anbefaler vi, at du er så detaljeret som muligt, så dem, der vil give et tilbud, forstår, hvad du egentlig mener. Et godt tip kunne være at medtage skitser eller forklaringer, hvis du anser det for nødvendigt. 

Hvad er budgettet?

Uanset hvor kedeligt det kan være at indrømme, styrer budgettet, hvilke muligheder du har. Det er derfor vigtigt at have en klar forståelse af, hvor stort et budget du har til rådighed for dit projekt. Dette er også væsentlig information, som et bureau gerne vil spørge om. Ikke for at give et så højt tilbud som muligt inden for budgettet, men derimod for at vide, hvilke muligheder der byder sig. 

Du bør derfor være så realistisk som muligt, når du estimerer det budget, du har at tilbyde. Det kan give et bureau en bedre forståelse af, hvilken strategi de skal tage udgangspunkt i, samt hvilke muligheder de har for fx at ansætte ekstern assistance, hvis der er behov for det. Især på mere krævende projekter, der kræver UX, UI og kodning af funktionalitet, kan dette være nødvendigt. 

Hvordan skal hjemmesiden markedsføres?

Da denne artikel handler om at købe en hjemmeside og derefter udgive en helt ny hjemmeside, vil det være nødvendigt at skabe trafikken. Man bør derfor lægge en klar strategi for, hvordan det skal gøres. Her er der flere muligheder for, hvordan du kan planlægge din markedsføring, men en kombination af SEO og SEM vil være den mest effektive. 

For at markedsføre nye hjemmesider handler det om at skabe så meget pålidelig trafik som muligt. Man bør derfor kortlægge, hvilke kanaler der er relevante for hjemmesiden, samt hvordan disse kan udbygges maksimalt. Vi tager derfor et hurtigt kig på, hvordan du kan lave en simpel marketingstrategi for din nye hjemmeside på 1-2-3.

  1. Det første, du bør gøre, er at lave en god indholdsplan, der er relevant for, hvad virksomheden ønsker at opnå. Her kan det være klogt at inddrage indhold, der organisk kan promovere de tjenester eller produkter, virksomheden sælger. 
  2. Når du ved, hvilken slags indhold du ønsker, skal virksomheden kortlægge, hvilke søgeord der kan sikre, at indholdet havner det rigtige sted i søgemaskinerne. Her kan det være en god idé at hyre et SEO-bureau, eller tage et lynkursus i SEO, så du ved, hvad der er nødvendigt. 
  3. Når dine søgeord og indhold er klart, er det tid til at implementere din strategi. Publicer indhold jævnligt, spred det ud over de udvalgte kanaler og suppler med strategiske annoncer, hvis budgettet tillader det. 

Hvilke publiceringsværktøjer (CMS) skal man bruge?

Hvis du aldrig har lavet en hjemmeside før, kan dette være et svært spørgsmål at besvare. så er det vigtigt at vide, hvilke muligheder man har. Hvilket CMS, du vælger, vil have stor betydning for, hvilken pris du ender med. Det kan derfor være en god idé at have en idé om, hvad du ønsker, inden du bestiller. 

På dette område vil vi klart anbefale, at du går efter WordPress CMS. Dette er det mest populære system, og det er uden tvivl her, du finder det største udvalg af funktionalitet. For eksempel kan du bruge udvidelser til at tilføje funktionalitet uden at skulle lave noget fra bunden. På den måde kan du spare et par kroner og dermed sikre dig bedre plads i budgettet. 

Hav en plan for indhold

Vi har allerede været inde på behovet for godt indhold på din hjemmeside, men når alt det, du allerede har, er publiceret – hvem skal herefter fortsætte med at skrive? Dette er en god idé at have en klar idé om, inden du starter. Det vil bestemt ikke påvirke prisen for at købe en hjemmeside, men det vil hurtigt have stor betydning for de videre driftsomkostninger på din hjemmeside. 

En fejl mange nye virksomheder begår er, at den daglige leder skal skrive alt indholdet selv. Det kan godt være, at ledelsen selv har det bedste kendskab til virksomheden, men det betyder ikke, at de er gode skribenter. Det kan derfor være en god idé at anvende en ekstern skribent, som skal være virksomhedens stemme udadtil. 

Du kan fx bruge freelancere eller et tekstbureau, men det skal under alle omstændigheder være tænkt som et længerevarende forhold. På den måde sikres virksomhedens profil, ligesom der sikres et jævnt flow af indhold, som hjemmesiden og sociale kanaler har brug for. 

Huskeliste til køb af en hjemmeside

Har du husket alt, hvad du skal vide, før du køber en hjemmeside? Her har vi en praktisk huskeliste, der kan gøre det nemmere at få alle oplysningerne med, når du indhenter tilbud:

Hvis du kan sætte kryds ved alle disse punkter, kan du trygt gå i gang med at indhente tilbud. Mangler du en eller flere, anbefaler vi, at du afklarer dette, inden du indhenter et tilbud. 

Sammendrag – Køb en hjemmeside

Hvis du skal købe en hjemmeside, kan det se ud til at være en enorm opgave. Vi har derfor samlet alt, hvad du skal vide om dette, samt nogle gode tips til, hvordan du kan indhente de bedste tilbud. Du finder også en praktisk huskeliste og vores prisberegner, som gør det muligt at indhente tilbud fra flere bureauer på samme tid. På denne måde kan du lade dem konkurrere om dit projekt i stedet for at prøve at få individuelle tilbud fra hvert bureau. Det kan sikre, at du får bedre vilkår og ikke mindst en mere fordelagtig pris.