Hvad er et subdomæne? En introduktion for nybegyndere

Det er ingen hemmelighed, at der kan være mange nye begreber, der dukker op, når du laver din første hjemmeside. Her tænker vi på fx SSL-certifikater, underdomæne, Error 404, IP-adresser og cookies. Nu er det ikke sådan, at man skal vide, hvad alting er på én gang, men et spørgsmål, der er let at få svar på, er; hvad er et subdomæne? 

De fleste vil kunne forklare, hvad et domæne er, men når vi begynder at tale om de forskellige dele, der udgør et domæne, kan det være lidt mere forvirrende. Derfor vil vi gøre vores bedste for at forklare, hvad et subdomæne er, samt hvad du bør vide om denne type domæne. 

Hvad er et subdomæne?

Selvom denne guide egentlig handler om subdomæner, er det vigtigt at have en klar definition af, hvad et domæne er først. Så taler vi om et domænenavn i forhold til hjemmesider. I dette tilfælde vil et domæne være den officielle adresse på dit websted på internettet. Dette er den adresse, besøgende vil bruge, hvis de ønsker at komme til din hjemmeside, lidt ligesom en fysisk adresse for en, der gerne vil finde rundt i byen. 

I de fleste tilfælde vil et domænenavn være navnet på virksomheden eller noget andet relevant for virksomheden, efterfulgt af en TLD(top-level domain)-endelse såsom .com, .org, .dk osv. Nogle gode eksempler, som de fleste i Danmark kender, kan være;

Hvis du vil lære mere om, hvordan forskellige domæner fungerer, samt hvordan du vælger et godt domæne – har vi udarbejdet en særskilt guide om netop dette emne. Den guide finder du her. 

Den forklarer, hvad et domæne er, men hvad med et subdomæne? 

Kort fortalt er et subdomæne et præfiks, der giver dig mulighed for at opdele dit domæne i forskellige sektioner. Dette gælder især for større hjemmesider, der ofte har brug for et mere omfattende hierarki for deres indhold. Så taler vi gerne om store netbutikker, virksomhedssider og offentlige hjemmesider. Det betyder at der kommer et subdomæne FØR selve dit domæne, vi vil nu se på et par eksempler på, hvordan dette fungerer.

Et sted, hvor du typisk finder et subdomæne, er på en hjemmeside, der har en underliggende netbutik eller blog. Her har vi nævnt Legos hjemmeside som et eksempel på netop dette.

Du kan ganske vist besøge virksomhedens hjemmeside på lego.com, men så ender du kun på deres forside. Vil du derimod direkte til netbutikken, kan du bruge et subdomæne. Så besøger du shop.lego.com i stedet for deres hjemmeside. Vi går stadig til domænet lego.com, men vi går til den sektion, der indeholder netbutikken. På samme måde kan du finde blog.lego.com, investors.lego.com og lignende ‘afdelinger’ på Legos hjemmeside. 

Hvordan fungerer subdomæner?

En typisk grund til, at du vælger at bruge subdomæner, er, at du ønsker atoprette skillevægge mellem forskelligt indhold på din hjemmeside. Hvert subdomæne danner en separat del af dit websted, hvilket betyder, at du kan bruge en lignende URL på forskellige måder. Et godt eksempel på dette kan være, at du har et produkt, du sælger, men samtidig gerne vil skrive indhold, der er tilpasset dette. Endnu en gang nævner vi Lego som eksempel, for hvem synes ikke om Lego?

Et velkendt mærke, der er produceret af Lego-virksomheden, er Duplo. Det er større blokke, der er tilpasset små børn. Lego kan dog ønske at have en hjemmeside dedikeret til Duplo på sin hjemmeside, typisk lego.com/duplo. Denne adresse vil tage en besøgende til en side, der diskuterer produktet duplo i sin helhed. Hvis du derimod vil henvise til den netbutik, der sælger duplo, kan du bruge et subdomæne. For eksempel ville dette være shop.lego.com/duplo. Takket være subdomænet vil dette ikke føre dig til produktsiden, men derimod til den del af netbutikken, der kun sælger Duplo.

På samme måde kan man bruge et subdomæne til at opdele hjemmesiden i forskellige underkategorier. Nogle andre anvendelser, der ofte inkluderer et subdomæne, er:

Forskellige eksempler på brugen af et subdomæne

For bedre at illustrere pointen med, hvordan man bruger et subdomæne, har vi fundet nogle eksempler, som de fleste vil genkende. Her har vi taget udgangspunkt i Google.com, en hjemmeside som de fleste, der læser dette, vil have et godt kendskab til. Hvad mange dog ikke ved er, at Google.com er domænet for næsten alle virksomhedens tjenester. De har kun brugt forskellige subdomæner til at opdele deres virksomhed. 

Som følge heraf finder vi de følgende sider under fanen Google.com.

Sådan fortsætter listen, men vi synes, pointen er kommet godt frem allerede. Pointen er, at et subdomæne giver dig mulighed for at bruge den samme adresse til en række forskellige underliggende sider. På denne måde kan du nemt oprette et hierarki af adresser, der gør det muligt for besøgende hurtigt at finde det, de ønsker. Man kunne gå ind på Google.com og så gennemse de forskellige tjenester, men det er unødvendigt kompliceret, når man blot kan bruge ét subdomæne. 

Sådan opretter du et subdomæne

Sidst men ikke mindst vil vi se nærmere på, hvordan du kan oprette et subdomæne. Dette er faktisk ret simpelt i de fleste hostingløsninger, men trinene kan variere noget. Du bør derfor tjekke de specifikke punkter for den tjeneste, du bruger. 

  1. Det første, du skal gøre, er at logge ind på den webhostingtjeneste, du bruger. 
  2. Så skal du finde det relevante domæne, som du vil oprette et subdomæne til. 
  3. Fortsæt til cPanel eller et andet kontrolpanel, der bruges af leverandøren. 
  4. Her vil du gerne finde en separat fane for domæner. 
  5. Under denne fane vil du gerne finde subdomæne som en mulighed. I de fleste tilfælde kan du nemt indtaste det subdomæne, du vil tilføje, og derefter oprette det. 
  6. Når du er færdig, skal du blot trykke på udført, gem, opret eller anden bekræftelse. 

Som vi nævnte, kan de forskellige trin variere noget, men proceduren vil være den samme for de fleste store virksomheder. 

Sammendrag – Underdomæne

Der er mange begreber, du bør lære, når du opretter din egen hjemmeside, men et subdomæne er måske et af de vigtigste. Det skyldes, at brugen af sådanne domæner hurtigt kan gøre din hjemmeside meget nemmere at bruge. Vi har derfor set nærmere på, hvad disse er, samt hvad du bør vide om, hvordan disse virker. Til sidst har vi givet nogle gode eksempler på brugen af sådanne subdomæner, samt hvordan du kan oprette dit eget subdomæne til brug på din hjemmeside. Når det er sagt, anbefaler vi, at du planlægger brugen af subdomæner godt, så hierarkiet ikke bliver unødigt kompliceret.