Der er ingen standardløsning til et godt hjemmesidedesign, men der er en række principper, man bør følge. Dette skyldes, at de fleste forbrugere har en ide om, hvordan nogle funktioner skal være på en hjemmeside. Derfor kan det være smart at holde sig inden for rammerne, selvom man gerne vil lave en unik hjemmeside med kreativt design.
For at gøre det lidt nemmere at finde ud af, hvilke funktioner forskellige hjemmesider skal have, vil vi her gennemgå det, vi mener, er de syv vigtigste principper. Derefter vil vi præsentere nogle eksempler på hjemmesider med godt design. Disse er beregnet til at vise dig, hvordan du skaber en god hjemmeside, men stadig holder dig inden for de principper, der findes i underbevidstheden.
Læs videre for at læse de syv vigtigste principper for godt hjemmesidedesign og modtag nogle nyttige tips!
7 principper for et godt hjemmesidedesign
Der er ingen krav om at følge disse principper, men vores erfaringer viser, at hjemmesiden klarer sig bedre, hvis man holder sig indenfor dem. Når det er sagt, er det vigtigt at huske, at design er en kreativ proces, hvilket betyder, at der er en række forskellige tilgange til området.
1. Gør vejen til målet så enkel som muligt
Det første, du bør tænke på, er selve brugeroplevelsen, og hvad hovedmålet med din nye hjemmeside er. Det kan være at købe et produkt, downloade en fil eller tilmelde sig et medlemskab. Her kommer Fitts’ lov ind i billedet som en udbredt psykologisk kortlægning af det menneskelige motoriske system.
Dette understreger vigtigheden af den enklest mulige vej til målet, da antallet af klik (i vores tilfælde) kan afgøre, om kunder når frem til det ønskede formål eller ej. En virksomhed, der laver hjemmesider, bør derfor forsøge at gøre det så enkelt som muligt, så der kræves så få klik som muligt fra A til Z. En god brugeroplevelse kan være afgørende for, om du får succes med hjemmesiden eller ej.
Her er indholdet på mobilenheder særligt vigtigt. Vi anbefaler, at du tilføjer ekstra plads mellem knapper i et mobildesign, så designet er funktionelt på alle enheder. En god tommelfingerregel her er, at klikbare områder på en mobilenhed skal være mindst 40 x 40 pixels store.
2. Gør valg så enkle som muligt for det ønskede resultat
Noget, du højst sandsynligt ikke har tænkt på før, er, at tilgængelige valg og handlinger på en hjemmeside ofte er nøje planlagt. Dette følger Hicks lov, der tidligere har forsket i, hvordan hjernen stimuleres af store mængder valg. enkelt forklaret betyder dette noget som; Mange valg lammer en bruger og gør det svært at træffe et valg.
Netop derfor vil du sjældent få andre valg end ‘ja og nej’ eller ‘bekræft eller afkræft’, når du træffer et valg online. Den mest kendte, man altid kan finde online, er ‘gem og annuller’. Med andre ord, du vil fjerne alt unødvendigt rod på en webside, så en bruger hurtigt kan bestemme, hvad de vil have ret enkelt.
3. Anvend velkendt layout og logisk placering
Selvom det kan være fristende at være kreativ på de sider, du laver, dikterer Jacobs lov, at du skal fokusere på det velkendte. Her taler vi ikke nødvendigvis om at lave præcis de samme hjemmesider, men at det, der virker, ikke skal udfordres mere end nødvendigt. For eksempel skal et “burger”-ikon åbne en menu, og en taleboble nederst på skærmen skal føre til en live chat eller kontaktformular.
Det skyldes, at de fleste leder efter velkendte elementer på en hjemmeside, og flere valg er ligger klare i vores underbevidsthed. Når en virksomhed skal lave en hjemmeside, bør derfor forsøge at holde sig inden for en hjemmesides traditionelle rammer og ikke udfordre normen mere end nødvendigt. Ønsker man alligevel at lave sider uden for den forventede model – skal det være på den mest overskuelige måde, så kunderne ikke skal lede efter forskellige funktioner.
Ved at bruge færdige skabeloner fra forskellige hjemmesidebyggere kan du være sikker på, at designs er brugervenlige. Disse er designet af professionelle aktører, der har et godt kendskab til, hvad nye kunder og læsere ønsker.
4. Opdel indhold i overkommelige bunker
Forskning udført af den anerkendte psykolog George Miller viser, at en voksen kun kan have 5-9 aktive informationer i arbejdshukommelsen ad gangen. Det betyder, at de, der bruger en hjemmeside, vil lede efter gode, men fordøjelige stykker information i indholdet. Her er det vigtigt at skabe en tydelig struktur, der ofte involverer visuelle billeder, H-struktur og korte afsnit.
Her kommer høj kvalitet ind som en vigtig faktor. Virksomheden skal stræbe efter at levere indhold, der giver værdifuld indsigt til kunderne, men som samtidig er let at fordøje. Et godt eksempel på dette er tips i form af enkle artikler – lidt som den du læser nu.
5. Giv løbende feedback til kunderne undervejs
Du har garanteret oplevet det, men man bør anvende sådanne funktioner omhyggeligt. Det handler om at give en bruger løbende feedback, så man opbygger tillid undervejs. Et godt eksempel på, hvordan det fungerer i praksis, er en netbutik. Når du køber noget online, får du en bekræftelse på, at varen er lagt i indkøbskurven, du bliver spurgt, om du vil fortsætte med at handle eller gå til kassen, og i mange tilfælde vil du blive præsenteret for en tidslinje for sidste skridt til betaling.
Dette er nøje udvalgt information, som virksomheden tilbyder som en del af designet for at skabe tillid hos sine kunder. Kunden får alt, hvad kunden har brug for at vide med på vejen, men det giver også en tryghed for, at det, de har foretaget indtil nu, er lykkedes. Dette stimulerer vores hjerne på en positiv måde, og derfor modtager vi gerne beskeder undervejs.
6. Sørg for et behageligt, men enkelt hjemmesidedesign
Når du tænker på hjemmesidedesign, er det vigtigt at have et behageligt design, men også at holde det så frit for rod som muligt. Det betyder, at alle visuelle elementer skal være relevante for indholdet, kunden finder alt med nem navigation, og ikke mindst at det holder høj kvalitet. Som vi nævnte tidligere, bør hjemmesiden også have et begrænset udvalg af muligheder, så kunderne nemt kan finde det, de leder efter.
7. Gør navigation så enkel som muligt
Hvis du planlægger din egen hjemmeside, vil navigation sjældent være det, du tænker mest over – men det er helt essentielt. Enkel brug af en hjemmeside vil være nødvendig, for at en bruger kan få en god oplevelse på dine sider. Vores erfaring med dette er, at designet skal være så enkelt som muligt, og at andre ser nye løsninger på dette ved hjælp af mobiloptimerede menuer.
Hvis navigationen på dit websted er kompliceret, risikerer du, at kunder eller læsere forlader dit websted. I så fald kan du miste potentielle kunder på grund af et dårligt indtryk af hjemmesiden.
Sådan får du en hjemmeside med godt design
For at lave dit første hjemmesidedesign har du primært to muligheder at vælge imellem. Du kan enten hyre en professionel designer, som leverer en færdig hjemmeside, eller du kan gøre det selv ved hjælp af et hjemmesideprogram. Vi anbefaler generelt at prøve sidstnævnte, men med nogle få undtagelser. Hvis din nye hjemmeside skal indeholde meget avancerede funktioner, vil det ofte være klogt at bruge en professionel designer, så kodningen bliver udført korrekt.
Ønsker du derimod at lave dit eget hjemmesidedesign på et mindre budget, vil et hjemmesideprogram være et godt udgangspunkt. Der er et stort udvalg af forskellige løsninger her, men de fleste har alt, hvad du skal bruge for at skabe mere end professionelle hjemmesider. Vi vil se nærmere på de to alternativer, og hvad disse indebærer.
Lav selv en hjemmeside med et hjemmesideprogram
Den første mulighed er, som vi nævnte, at lave hjemmesiden selv ved hjælp af et hjemmesideprogram. Her kan du selv styre design og ønsker, men du skal være opmærksom på, at der er nogle begrænsninger i form af brugerflader på platformene. Du får dog en god pris og mulighed for at designe hjemmesider med dit eget design, som du ønsker det.
Vil du lære mere om dine muligheder med et hjemmesideprogram, har vi skrevet en særskilt guide om netop dette. Her kan du ofte vælge, om du vil bruge WordPress CMS, eller fx Webflow som tilbyder en komplet løsning med både hosting og CMS. Vi anbefaler også, at man aktivt bruger sociale medier, der har vist sig at være et meget effektivt og overkommeligt alternativ til digital markedsføring.
Lad et professionelt bureau gøre arbejdet
Som vi nævnte, kan du klare meget af arbejdet selv, men i nogle tilfælde er det bedst at lade en professionel designer gøre arbejdet for dig. Det vil betyde en meget højere pris, men så får du også flere muligheder. Dette kan især være nyttigt, hvis hjemmesiden skal have avancerede funktioner eller være optimeret til en bestemt enhed.
Mange, der ønsker at tilbyde en unik netbutik, vælger at bruge et bureau, så de kan få en hjemmeside, der adskiller sig fra konkurrenternes. Det kan også være, at man får en pakke med indhold og logo med i opgaven, så du får en mere profileret virksomhed. Sidst men ikke mindst hjælper et professionelt bureau gerne med din SEO-strategi, så du får gode resultater fra start.
Wix |
Webnode |
Squarespace |
|
Prøv Wix | Prøv Webnode | Prøv Squarespace | |
Pris fra | Gratis | Gratis | $16 |
Online butik løsning | Ja | Ja | Ja |
Brugervenlighed |
4.9/5 |
4.7/5 |
4.5/5 |
Design muligheder |
4.6/5 |
4.4/5 |
3.6/5 |
Kunde service |
|
|
|
Totalscore |
4.8/5 |
4.6/5 |
4.2/5 |
Læs vores Wix anmeldelse |
Læs vores Webnode anmeldelse |
Læs vores Squarespace anmeldelse |