Google Analytics: Hvad er det, og hvorfor skal du bruge det?

I dag er internettet den største og vigtigste kanal for information og markedsføring. Hvor trafikken går hen, bliver derfor vigtigt for dem, der har deres forretning på internettet. En af de bedste måder at spore og få et overblik over denne trafik er med Google Analytics. I denne artikel gennemgår vi, hvad du har brug for at vide og tips til, hvordan du nemt kommer i gang.

Hvad er Google Analytics?

Der findes en række søgemaskiner på nettet i dag, men langt den største er Google. For at få det fulde udbytte af Google har Google udviklet sine egne værktøjer, og Google Analytics er et af disse. 

Google Analytics er et analyseværktøj, der kan fortælle dig om ting som, hvad brugerne gør på en given hjemmeside, og hvor mange besøgende du har. Her får du data og indsigt, som kan bruges til at forbedre eller videreudvikle dine egne tjenester og kan være med til at fortælle dig om, hvordan du potentielt kan forbedre din markedsføring.

Hvis du eller din virksomhed har en hjemmeside, er det helt klart, at du skal bruge Google Analytics i et vist omfang næsten uanset hvad. Og bedst af alt er dette utroligt gode værktøj helt gratis. Ulempen er, at det kan være noget uoverskueligt, hvis man ikke har noget kendskab til dette fra tidligere. Heldigvis har du mange hjælpemidler, der kan hjælpe dig.

Hvis din virksomhed ikke har en hjemmeside, kan du finde ud af, hvor meget det koster at lave en hjemmeside her.

Hvordan bruger man Google Analytics?

Hvordan du rent faktisk bruger dette analyseværktøj vil generelt variere afhængigt af dine behov. Vi anbefaler, at du sætter dig godt ind i det, inden du begynder at agere på de oplysninger, du har modtaget. Derfor er det en fordel, at du tager et kursus, som vi kommer nærmere ind på nedenfor. Her vil vi hurtigt gennemgå, hvordan du kommer i gang.

Først skal du følge 5 trin for at få adgang til de oplysninger, du ønsker, og de er som følger:

  1. Opret en Google Analytics-konto
  2. Tilføj webadressen, og hvilke websteder du vil spore
  3. Tilføj en visning til den ønskede side
  4. Tilføj en sporingskode lige efter hovedtitlen på din hjemmeside
  5. Gå til Google Analytics-portalen og tjek, at koden virker

Disse trin kan virke lidt mærkelige, men heldigvis er der flere end nok ressourcer til at hjælpe dig i gang. For der er meget terminologi, som ikke bruges så mange andre steder, og der er ufatteligt mange forskellige muligheder for individuel tilpasning.

Hvad kan du bruge Google Analytics til?

Google Analytics har en række anvendelser, der hovedsageligt er baseret på den information, man får gennem dette værktøj. Hvordan du bruger det, er helt op til dig, og du kan finde områder, der er særligt velegnede til dig. Derfor kan det betale sig at være opmærksom på de muligheder, du har.

Hvad du normalt ville bruge det til, vil for det meste være baseret på de funktioner, som værktøjet har. Her har du et overblik over nogle af dem:

  • Overvågningsværktøjer og visualisering af data.
  • Filtrering af data.
  • Indsamling af data fra applikationer og programmer.
  • Fremsynsanalyse og påvisning af uoverensstemmelser.
  • Segmentering af analyser.
  • Kommunikation og deling af information.
  • Integration med en række af Googles andre analyse- og marketingprodukter såsom Google Data Studio, Google AdSense, Google Search Ads 360 og mange flere.

Gennem disse funktioner kan du indsamle nødvendige data, som du eller din virksomhed kan bruge til en række forskellige formål. Eksempler på dette kan være til markedsføring, hvor du kan se, hvilke sider der tiltrækker mest trafik og få potentielle kunder til at bruge mest tid på en given side. Du kan så bruge dette til at se, om der er noget, du eventuelt kan bruge på andre sider, som ikke genererer så meget trafik.

Et kursus kan være den bedste måde at komme i gang

Lige meget om du kender lidt til, hvordan dette fungerer, eller om du er helt ny, er der heldigvis måder, du nemt kan lære det, du har brug for, så du kan komme i gang. Her har vi set på to kurser, du bør overveje, og disse vil kunne dække det meste for dem, der ikke har lang erfaring:

  1. Googles eget Analytics Academy

Det er klart i Googles egen interesse, at du har tilstrækkelig viden til at bruge deres tjenester. Derfor kan du gennem Analytics Academy drage fordel af forskellige kurser baseret på niveau og anvendelsesområde. 

Dette er bestemt en god mulighed, hvis dette er nyt for dig, eller hvis du ønsker at udvide din viden. Kurserne er helt gratis, og du kan forvente at bruge fire-seks timer på begynderkurset. Ulempen er, at du ikke får nogen individuel opfølgning

  1. Bliv certificeret i Google Analytics gennem Udemy

Hos Udemy får du et internationalt kursus , der giver dig en certificering i Google Analytics. Dette kursus passer både til dig, der er helt ny, og dig, der måske har lidt erfaring fra tidligere, men ønsker opfriskning og videreuddannelse. 

Udover Analytics Academy er dette kursus langt det billigste af dem, vi har set på, og det koster kun 84,99 $, hvor det også er muligt at få en rabat på op til 84 %. Man skal regne med at bruge en til to dage på dette kursus.

Hvilke parametre bruges til disse analyser?

Google Analytics kan give dig mange forskellige informationer, og dette er baseret på forskellige parametre. Da disse parametre hovedsageligt er skrevet på engelsk, vil vi her gennemgå disse med engelske navne, og det kan være en fordel at lære disse. Et af de vigtigste ord, du ofte vil støde på, er metrics, hvor metrics er betegnelsen for de kvantitative parametre. Du kan søge igennem op til 200 af disse, så vi holder os til nogle af de vigtigste og mest populære:

  • Users: På dansk er brugere betegnelsen for nye eller unikke besøgende på hjemmesiden.
  • Sessions: Sessioner defineres som en gruppe af besøgendes handlinger inden for 30 minutter efter aktivitet.
  • Procentage of new sessions: Hvor stor en procentdel af besøgene på hjemmesiden er nye brugere.
  • Pages per session: Hvor mange sidevisninger du har i løbet af en session.
  • Bounce rate: Procentdelen af ​​brugere, der kun har set på én side.
  • Page views: Samlet antal sidevisninger.

Udover metrics har du også en anden form for parametre kaldet dimensions. Dimensions eller dimensioner er kvalitative parametre, der bruges til at beskrive andre former for data. Her har du nogle af de mest brugte:

  • Hvilken browser bruges
  • Sprog
  • By og land
  • Enhedsmodel
  • Aldersgruppe af bruger

Er det værd at gøre dette selv?

Dette kan selvfølgelig være uoverskueligt for mange, da der potentielt er meget at sætte sig ind i. Og det er en fordel at være opmærksom på, at der er nogle faldgruber indenfor dette. Og så kan man spørge sig selv, om det virkelig er noget, man selv bør gøre? I de fleste tilfælde, hvor man kan drage fordel af noget af dette, bør man bruge Google Analytics til en vis grad.

Hovedparten af ​​dette arbejde kan også overlades til eksterne parter. Der er utroligt mange aktører, der kan gøre jobbet for dig og skabe en masse værdi. Men du bør selv have en god nok forståelse for, hvordan dette fungerer, for at kunne udnytte disse data bedst muligt og kunne stille krav til, hvad du ønsker.

At prøve sig frem koster ingenting

Der er meget, du kan bruge penge på i forhold til kurser, løsninger og ekstern hjælp, men du skal ikke nødvendigvis bruge penge på noget af det. Da basisløsningen og Googles egne kurser er helt gratis, er dette et rigtig godt udgangspunkt for at prøve dig frem uden nogen forpligtelser eller ekstra omkostninger.

Så uanset om du ønsker flere hits på din hjemmeside, mere salg i din netbutik eller generelt vil lære mere om, hvordan datatrafik og søgemaskiner fungerer, kan du lære utroligt meget gennem Google Analytics.