Gode hjemmesider: 5 eksempler og nyttige tips

Der er meget, der er med til at gøre hjemmesider særligt gode, men det kan være svært at vide, hvor man bør starte med sin første hjemmeside. Ikke kun skal en hjemmeside være veldesignet til formålet, men den skal også engagere de besøgende. Det betyder, at der er en række faktorer, der spiller ind, herunder billeder, tekst, farver, animationer, funktioner og selve brugeroplevelsen.

Vi ved, hvor svært det kan være at lave sin første hjemmeside, så derfor har vi samlet 5 vigtige principper for gode hjemmesider, inden vi så præsenterer nogle eksempler på hjemmesider, som vi godt kan lide. Formålet med denne artikel er at give dig en bedre idé om, hvad der ligger bag gode hjemmesider, og give et strejf af inspiration.

Læs videre for at lære mere om at udvikle en fantastisk hjemmeside!

5 vigtige principper for gode hjemmesider

Der er mange principper, der spiller ind på en hjemmeside, men vi har forsøgt at samle nogle af de vigtigste. Vi har fremhævet disse principper, da de er elementære for alle typer hjemmesider, hvilket gør dem nemmere at følge, når du skal skabe en god brugeroplevelse. Her er de fem vigtigste principper, vi mener, ligger til grund for en god hjemmeside:

Formålet med hjemmesiden

Det første du skal afklare er, hvad formålet med din hjemmeside er. Dette vil have stor betydning for, hvordan brugeroplevelsen skal sættes op, og det spiller derfor en meget vigtig rolle. Her kan det betale sig at tænke sig godt om – hvad er det egentlig, vi ønsker, at hjemmesiden skal tilbyde? Dette vil give en bedre forståelse af, hvilke funktioner du skal have med, samt hvordan indholdet skal udformes.

Det vil fx ikke være hensigtsmæssigt at oprette en side med en netbutik eller timebooking, hvis du ikke tilbyder produkter eller tjenester, der kræver dette. På samme måde ville det være upassende at have enorme mængder indhold, hvis dette overskygger de produkter, du forsøger at sælge på din hjemmeside.

Nogle vigtige funktioner en god hjemmeside har:

  • En god beskrivelse af din virksomhed
  • Promoverer virksomheden og opbygger et omdømme
  • Generer leads til potentielle kunder
  • Salg til og opfølgning hos kunder

Enkelt

Selvom det kan være fristende at lave en avanceret hjemmeside, er enkle hjemmesider som regel bedst. Når vi tager hensyn til en bruger, vil et enkelt design være vigtigt. Vores brugere skal finde det, de vil have, på en hurtig og effektiv måde – uden at skulle træffe unødvendige valg undervejs. Et enkelt design vil også være vigtigt for at optimere en god brugeroplevelse.

Vi er alle stødt på en hjemmeside, der havde kompliceret navigation, unødigt mange billeder eller indhold, der ikke var relevant for det, vi ledte efter. Resultatet af sådanne oplevelser er oftest dårligt indtryk af hjemmesiden. Dette ender normalt med at vi afviser hjemmesiden og forsøger at finde et bedre alternativ et andet sted, og det er netop det, vi forsøger at undgå med gode hjemmesider. Derfor bør du holde det så enkelt og strømlinet som muligt, så alle, der bruger hjemmesiderne, får den bedst mulige oplevelse.

Nogle faktorer spiller en vigtigere rolle end andre, når det kommer til, hvor enkel din hjemmeside er:

Farve

Korrekt brug af farver er helt afgørende, når du laver gode hjemmesider. Her gælder det om at finde farver, der giver den rigtige stemning, samt har en gennemgående farvepalet. Det vi mener med dette er, at du bruger de samme farver på hele hjemmesiden, så det bliver en del af din hjemmesides identitet. Her er det vigtigt at afprøve forskellige farvekombinationer og finde den, der passer bedst til virksomhedens profil.

Skal du for eksempel lave en hjemmeside til et bryllup, er lyse og bløde farver populære. Skal du derimod lave en hjemmeside til din virksomhed, vil farverne i logoet og andre dele af virksomhedens profil ofte være relevante.

Tekst

De fleste hjemmesider indeholder tekst, hvilket betyder, at tekst også er en vigtig del af din hjemmesides identitet. Her er det vigtigt at vælge en skrifttype, der passer til budskabet – samtidig med at den styrker det indtryk, man ønsker, at hjemmesiden skal give en bruger. En vigtig tommelfingerregel er at undgå at bruge mange forskellige skrifttyper og hellere holde sig til max 3 forskellige.

Billeder

Vi mennesker kan godt lide visuelt indhold, og billeder er derfor et effektivt værktøj på en hjemmeside. Forskellige billeder giver dog forskellige indtryk, hvilket betyder, at du bør vælge billeder med omhu. På en god hjemmeside vil alle billeder være relevante for virksomhedens profil og det indhold, du tilbyder. Det vil med andre ord se dårligt ud at bruge meget almindelige stockfotos, som kan findes på forskellige gratis fototjenester. At vælge de rigtige billeder til en hjemmeside kan faktisk være meget krævende, men kan være afgørende for, om du får succes med hjemmesiden eller ej.

Navigation

Et andet vigtigt punkt for dig, der ønsker at skabe en god hjemmeside, er navigation. Så taler vi ikke kun om menuen på forsiden, men også de bagvedliggende valg du skal træffe på dine sider. Det skal være lige så nemt at komme fra A til B, som det er at komme tilbage fra B til A. Med andre ord skal hele brugeroplevelsen være knyttet til den ønskede navigation, og du skal ikke lede efter den rigtige knap. Dårlig navigation er en af ​​de ting, der hurtigt bliver frustrerende for kunderne og resulterer i tab af salg. Gode ​​eksempler på dette kan være sociale medier, hvor der ofte er en overskuelig navigation, uanset hvor på platformen du befinder dig.

Indhold

Sidst men ikke mindst vil selve indholdet på din hjemmeside have stor betydning. Mange virksomheder, der lancerer deres første hjemmeside, har stort fokus på profilering og design, men de glemmer indhold som en del af hjemmesiden. Gode ​​hjemmesider tilbyder værdifuldt indhold, der giver noget tilbage til brugerne. Det kan være i form af gratis rådgivning, besvarelse af et spørgsmål, enkle løsninger på problemer – eller som dette indlæg; nogle gode tips, der er relevante for, hvad hjemmesiden tilbyder.

Mobiloptimering

I dag kan du roligt regne med, at meget af trafikken på din hjemmeside kommer fra mobilenheder, hvilket betyder, at mobiloptimering er meget vigtig. Uanset om du benytter et bureau eller et hjemmesideprogram, vil det derfor være vigtigt, at hjemmesiden ser godt ud både i browser og på mobil. Dette er også et punkt, som Google overvejer, når de skal vurdere kvaliteten af ​​en hjemmeside. God mobiloptimering kan derfor hjælpe dig med din SEO i og med, at Google anser siden for at være velegnet til både håndholdte og stationære browsere.

Eksempel på hjemmesider vi kan lide

Alphaweb – Som vi nævnte tidligere, så ønsker alle brugere nem navigation, og det er præcis, hvad Simply Chocolate har gjort på en fremragende måde. Her finder du hurtig adgang til information og navigationen mellem forside og diverse tjenester fungerer problemfrit. Dette giver et godt førstehåndsindtryk, men øger også sandsynligheden for, at en kunde finder den del af siden, som de ønsker at bruge.

Weber – Effektiv brug af fristende billeder og overskuelige og brugervenlige menuer, der gør navigationen enkel.

Curvy – Meget levende hjemmeside, når man scroller ned på siden. Teksten er læsevenlig med god brug af billeder og animationer.

Solid Media – Denne hjemmeside tilbyder øget troværdighed ved at præsentere deres status som Google-partner i overskriften på deres hjemmeside. De illustrerer også tidligere resultater ved hjælp af kundecases, hvilket giver en god idé om, hvad virksomheden giver sine kunder. Sidst, men ikke mindst, har den en dedikeret professionel blog, der indeholder information specifikt rettet mod relevante besøgende.

Kult Design – Ved at bruge et billede af medarbejdere højt oppe på siden giver denne hjemmeside et personligt præg på sit budskab. Mange mennesker tiltrækkes af en mere personlig dialog, som virksomheden kan skabe ved at præsentere de medarbejdere, man med størst sandsynlighed kommer i kontakt med. Der er en del virksomheder på markedet, så det viste sig, at en række ting, der kendetegner netop denne virksomhed, kan være nyttige.

Opsummering

Der er mange faktorer, der spiller ind, når man skal lave en ny hjemmeside, men det kan være svært at vide, hvor man skal starte. For at gøre dette lidt nemmere, har vi gennemgået nogle af de punkter, vi anser for de vigtigste, samt illustreret med nogle eksempler på gode hjemmesider. Det er vigtigt, at din hjemmeside får den information, den har brug for, men du skal også altid huske, at kunden er i centrum.

Derfor vil det være vigtigt, at siden har indhold, der kendetegner virksomheden, egner sig godt til rangering på Google og tilbyder det, dine kunder er ude efter. Her er det rigtige valg af funktioner og nyheder være det mest essentielle. Hertil kommer, at sociale medier og tydeligt design er vigtigt for brugeroplevelsen. Vi anbefaler derfor, at du planlægger din kunderejse nøje og ser på, hvordan du ønsker, at kunderne skal navigere på hjemmesiden.