25 tips til at få succes med din webshop

Enhver, der nogensinde har prøvet at starte en webshop, ved, at det kan være en vanskelig proces. Der er så mange ting at tænke over for at få succes med onlineshopping. Du skal oprette din hjemmeside, oprette betalingsmetoder og finde ud af forsendelse og logistik. 

Men fortvivl ikke – chancen for succes med en webshop er meget større med lidt planlægning og organisering. Her er 25 tips til at hjælpe dig i gang.

1.) God brugeroplevelse 

En af de bedste måder at skille sig ud på er med et godt design. Din hjemmeside skal ikke kun se professionel ud, den skal også være unik. Designet skal også være praktisk for at gøre det nemt for kunden at handle. Produktkategorierne skal være overskuelige, og kunden skal kunne gennemføre bestilling og betaling hurtigt.

2.) Kundesupport på nettet

God kundesupport opbygger tillid hos dine kunder. Hjælper du dem igennem processen, er chancerne større for, at de vælger dig frem for konkurrenterne. Kan du tilbyde ekstra support som det lille ekstra, der adskiller dig fra andre i samme niche?

3.) Tilbyd forskellige betalingsmetoder

Sørg for, at kunderne har mulighed for at vælge den foretrukne betalingsmetode for at få succes med webshoppen. Betalingsmetoderne skal være trygge og sikre i brug. Du kan eksempelvis tilbyde kunder betaling med VISA, Mastercard og PayPal.

4.) Læg vægt på produktbeskrivelser

Det kan virke indlysende, men du bør have en detaljeret og præcis produktbeskrivelse. Teksten skal opmuntre til køb og gøre produktet så fristende som muligt. Det er også meget vigtigt at vedhæfte flotte billeder.

Der er flere regler om information og beskrivelser, som du skal overholde, når du driver en netbutik. Vi anbefaler, at du sætter dig grundigt ind i reglerne, inden du starter din butik.

5.) Gør det nemt at returnere produkter

Muligheden for at returnere produkter øger tilliden, især hvis det drejer sig om nye kunder, der ikke kender dig og dine produkter. Sørg for, at kunderne kan returnere produkter så nemt som muligt.

6.) God hastighed

Sørg for at optimere hastigheden på din hjemmeside for at få succes med din webshop. De færreste har tålmodighed til at vente på en hjemmeside, der er langsom. Langsomme hjemmesider kan være nok til, at potentielle kunder søger andre steder hen. Hvor ofte har du forladt et websted i frustration over, hvor lang tid det tager?

7.) Fokus på mobilvenlighed

Flere og flere vælger at handle fra deres mobiltelefon, og mobilvenlige websteder bliver stadig vigtigere for succesen med onlineshopping. Du går glip af salgsmuligheder ved ikke at optimere din webshop til mobilen.

8.) Øget synlighed med SEO

Cirka halvfjerds til firs procent af internetbrugere klikker ikke på betalte annoncer, ifølge en analyse fra SMA Marketing. Derfor bør du også bruge søgemaskineoptimering (SEO), når du oprette din hjemmeside. Målet med SEO er at få din hjemmeside til at rangere højere i Google-søgninger, baseret på specifikke søgeord.

Du skal foretage en god søgeordsanalyse, før du starter din SEO-kampagne. Prøv at finde søgeord, som din målgruppe bruger i Google. Vælg søgeord med lav konkurrence, men som stadig får nok trafik til at gøre det umagen værd.

9.) Vælg den rigtige virksomhedsform

Der er to typer virksomheder, du kan starte din webshop som: enkeltmandsvirksomhed og andelsselskab. Et andelsselskab (ApS) kræver mere end 40.000 kr. i egenkapital, mens en enkeltmandsvirksomhed (ENK) tager alle økonomiske risici personligt.

10.) Læg et budget

For at skabe et realistisk budget er det vigtigt at forstå, hvad dine omkostninger er, og hvor meget du realistisk kan forvente at tjene. En måde at beregne bruttoavance på er at dividere salgsprisen for produkterne med de samlede omkostninger for disse produkter (inklusive eventuelle gældende afgifter).

Det er også vigtigt at overveje gennemsnitlige salgspriser og enhedsomkostninger, når du lægget et budget for at sikre, at du tjener nok penge på hvert solgt produkt. En god tommelfingerregel er at afsætte mindst 35 % af din markedsføring og faste indtægter til at dække omkostningerne ved at drive din virksomhed.

En god måde at spare penge på er at gøre hjemmesiden så billig som muligt. Flere hjemmesidebyggere giver dig mulighed for at teste platformen, før du træffer en beslutning.

11.) Få en klar idé til din webshop

Du kan fokusere på én specifik niche eller tilbyde et bredt udvalg av varer under én kategori. Uanset hvad du vælger, skal du have en klar målsætning bag din webshop. Dette vil gøre det meget nemmere at positionere dig på dit marked.

12.) Brug tid på din forretningsplan

Det er vigtigt at kende dine kunder. Hvorfor vil de købe hos dig? Hvilke problemer har de, som du kan løse? Hvordan finder de din webshop? Vurder kundernes behov og forventninger, før du udvikler en forretningsplan. 

Planen beskriver også, hvordan butikken vil generere omsætning og tjene penge. Du øger dine chancer for succes med din webshop ved at studere markedet og dine konkurrenter, og derefter bruge informationen til at lægge en plan for, hvad du skal gøre.

En god forretningsplan kan også give dig en idé om, hvor lang tid det vil tage at etablere din nye hjemmeside.

13.) Vælg den rigtige virksomhedsnavn og URL

Vælg et navn og domæne der både afspejler din webshop og resonerer med målgruppen. Det kan bestemt være en fordel, at butiksnavn, URL og virksomhedsnavn er det samme. Samme navn er mindre forvirrende for dine kunder. Ønsker du at drive flere webshops under samme virksomhed, kan du vælge et mere generelt virksomhedsnavn 

14.) Brug en fleksibel webshopløsning

En god webshopløsning er utrolig vigtig for en webshops succes. Ikke alene skal det være nemt at skabe et professionelt design, men løsningen skal have brugbare værktøjer, der gør det nemt at drive webshoppen. Du kan læse vores gode sammenligning af hjemmesideprogrammer her.

15.) Vælg en passende fragtløsning

Skab gode kunderelationer ved at være klar over forsendelsestider, samt ved at opfylde eller overgå dem. Du skal vælge en løsning, der automatisk beregner fragtomkostningen og har god integration med PostN, GLS, DHL  eller andre leverandører, som du ønsker at benytte.

16.) Brug masser af tid på kundeundersøgelser for at få succes med din webshop

Det er vigtigt at vide, hvem du skriver for, og hvad du vil have dem til at gøre. Jo flere oplysninger du har om din målgruppe, des bedre kan du skræddersy dit indhold, så det passer til denne. Det er således også sandsynligt, at målgruppen bliver involveret. Undersøgelser hjælper dig med at få en bedre forståelse for dine kunder og deres behov, hvilket gør det nemmere for dig at levere det, de ønsker.

17.) Sæt dig grundigt ind i regnskab

Hvis din webshop ikke har gode regnskabsrutiner, kan det koste dig dyrt på sigt. Vælg altid et regnskabsprogram med gode integrationsmuligheder til din webshop. Et regnskabsprogram bør ikke kun omfatte det almindelige regnskab, men også servicelevering, salg af produkter og anden information om butikkens virksomhed.

Hvis du vil spare så mange penge som muligt, kan du altid prøve et gratis regnskabsprogram. Du gør det nemt for dig selv ved at vælge et regnskabsprogram, der “taler” med webshopløsningen, så ordrer, kunder og betalinger automatisk overføres til systemet og registreres i realtid.

18.) Hold styr på salgsstatistik 

Webshops lanceres med rapporter, der fortæller, hvilke produkttyper der sælger og lønsomheden forbundet med de forskellige varegruppers omsætning. Dette giver dig vigtig information, som du kan bruge til at optimere salget og dermed også få succes med webshop.

19.) Opsæt pixels korrekt, hvis du vil annoncere

Hvis du vil annoncere på Facebook, bør du derefter måle dine kampagner med konverteringspixel for at få gode resultater fra Facebook-annoncer. Du skal kunne måle resultaterne for at foretage ændringer efter behov. Opret en virksomhedsprofil for at komme i gang.

Du kan derefter opsætte målretningsparametre såsom alder, placering, interesser og mere. Du kan også oprette tilpassede målgrupper baseret på disse målretningskriterier eller målrette mod personer, der allerede har interageret med din side eller dit websted tidligere.

20.) Overvej at bruge Google AdWords

Prisen for Google-annoncering kan variere afhængigt af størrelsen på din kampagne, men du kan altid overveje AdWords, hvis du har et budget for at gøre det. Disse annoncer vises på søgeresultatsider og websteder, der er en del af Google Displaynetværk.

21.) Skriv indhold, der sælger

Trafik er livsnerven i enhver virksomhed, og effektiv markedsføring er nøglen til at få trafik. Der er mange måder at generere trafik på, men nogle er mere effektive end andre. Ved at bruge en effektiv blanding af online og offline metoder kan du skabe en fantastisk strategi, der bringer kundeemner ind.

Dit job er stadig lige i gang med trafik – du skal også konvertere dine besøgende til betalende kunder. For at fange opmærksomhed og engagere kunder, skriv om de problemer, som dine produkter eller tjenester løser på en engagerende måde. Sørg for, at dit indhold er relevant for din målgruppe, og publicer jævnligt med værdifuld information til dine læsere. Dette vil gøre det mere sandsynligt, at de vil købe fra dig.

22.) Planlæg din tid godt

Der er mange faktorer, der påvirker succesen for en webshop. Det vigtigste er den tid, der er afsat til det. Hvis du vil lykkes, skal du afsætte tid til forskellige aktiviteter såsom at researche og finde produkter til at sælge og drive hjemmesiden. Vær konsekvent med opdateringer og markedsføring. Hvis du lige er startet, er det en god idé at starte i det små og vokse derfra. Prøv at tilføje et par produkter ad gangen og se, hvad der fungerer bedst for dig. 

23.) Giv kunderne mulighed for henstand med betalingen

Hvis du vil gøre det mere attraktivt for kunderne at købe fra din netbutik, kan du tilbyde henstand med betalingen. Du har brug for at få en form for finansieringsvirksomhed med ombord, der vil låne dig penge på forhånd og derefter kræve betaling fra din kunde på et senere tidspunkt. Gode eksempler på dette er Klarna og Collector. 

24.) Få kundeanmeldelser

Kunder er mere tilbøjelige til at købe et produkt, hvis de kan læse anmeldelser fra andre kunder. Anmeldelser giver værdifulde oplysninger om produktet og kundens oplevelse og øger dermed chancen for, at du får succes med webshoppen.

Onlinebutikker kan få anmeldelser ved hjælp af forskellige værktøjer og strategier. En mulighed er at tilføje en anmeldelsessektion på webstedet til din webshop, hvilket du kan gøre ved at installere en tredjepartsapp eller ved at tilføje et plugin til dit websted. Du kan også anmode om anmeldelser via e-mail eller sociale medier.

25.) Gode tilbud og kampagner

Vi lever i internettets tidsalder, hvor folk konstant leder efter tilbud og rabatter. Onlinebutikker er ingen undtagelse fra denne tendens. En god måde at øge salget på er at tilbyde kampagner og tilbud. Udnyt også “travlte” shoppingperioder som Black Friday og nytårsudsalg for at få succes med din webshop.

3 av 3
flag Mest populære
Wix
Shopify
Squarespace
Prøv Wix Prøv Shopify Prøv Squarespace
Pris fra Gratis $29 $16
Online butik løsning Ja Ja Ja
Brugervenlighed
star icon star icon star icon star icon star icon

4.9/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.4/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.5/5

Design muligheder
star icon star icon star icon star icon star icon

4.7/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.9/5

star icon star icon star icon star icon

3.6/5

Kunde service
  • Live chat
  • E-mail
  • Telefon
  • 24/7
  • Live chat
  • Telefon
  • E-mail
  • 24/7
  • Live chat
  • E-mail
  • 24/7
Totalscore
star icon star icon star icon star icon star icon

4.8/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.7/5

star icon star icon star icon star icon star icon

4.2/5

Læs vores Wix
anmeldelse
Læs vores Shopify
anmeldelse
Læs vores Squarespace
anmeldelse