En vigtig del af at drive en webshop er at skaffe varer, som du kan sælge. Det ville jo ikke være hensigtsmæssigt at starte en netbutik, hvis der ikke er produkter, som dine kunder kan købe. For dig, der driver en netbutik, betyder det, at du skal finde pålidelige leverandører, som har de varer, du skal bruge, til den mest fornuftige pris.
Her ville mange nok ønske, at der var et perfekt system, hvor alt hang sammen, men det er desværre ikke tilfældet. Tværtimod består leverandørmarkedet af utallige små og mellemstore virksomheder, der kan levere forskellige varer til forskellige priser. Vi vil derfor se nærmere på, hvilke muligheder der findes, samt hvordan disse vil påvirke rentabiliteten af din netbutik.
For bare et par år siden kunne det være et omfattende arbejde, men nu er det heldigvis blevet lidt nemmere. Det skyldes primært, at der er kommet flere såkaldte “leverandørkataloger” – altså oversigter over forskellige grossister og leverandører, som du kan benytte dig af.
Find grossister til din netbutik
I de fleste tilfælde vil det være relevant at samarbejde med en grossist, når du skal skaffe varer til din webshop. Det er virksomheder, der køber varer fra en række forskellige producenter, og derefter sælger dem videre til forhandlere. For dig som forhandler betyder det ofte, at du kan finde et langt større udvalg af varer, som kan bestilles hos samme leverandør. Hvilken leverandør du vælger vil have stor betydning for, hvor meget netbutikken koster dig i alt.
Dette vil ganske vist være dyrere end at købe det direkte fra producenten, men for de fleste er det en lille pris at betale for enklere leverandørnetværk. Ved at handle hos en grossist slipper du for at administrere utallige underleverandører, men kan i stedet kun modtage en komplet ordre fra én partner.
Nu er det vigtigt at bemærke, at det ikke altid er fordelagtigt at gå gennem en grossist, men det kan være et godt udgangspunkt. Har du eksempelvis en webshop, hvor udvalget er lille og målrettet, kan det ofte være bedre at forhandle direkte med en producent. Så får du bedre plads til marginer, samt mulighed for at få produkterne tilpasset dine behov. Det er desværre ofte noget, der kommer i takt med at man øger sin omsætning og dermed også får mere forhandlingsstyrke overfor producenterne.
Logistik og dropshipping
Inden vi går videre, er det vigtigt at gennemtænke logistikken i forbindelse med din webshop. Her skal du vælge, om du selv skal varetage logistikken i forbindelse med de forskellige produkter, eller om en dropshipping-model passer bedre til dine behov. Sidstnævnte fungerer ved, at webshoppen varetager salget, mens grossisten sender varerne direkte fra sit lager til kunden. På den måde slipper du for omkostninger forbundet med opbevaring og afsendelse af varerne. Sådan en strategi vil helt sikkert tære på din margin, men den sikrer, at du kan starte en webshop med langt mindre startkapital.
Vores anbefaling er derfor, at du tænker grundigt over, hvilken model du vil bruge, inden du træffer en beslutning vedrørende leverandører. På den måde undgår du at vælge forkerte leverandører eller en løsning, der koster mere end nødvendigt for dine varer.
Platforme, der gør det nemmere at finde leverandører
Vi har allerede nævnt det, men såkaldte leverandørkataloger er blevet en nyttig ressource for nye netbutikker. Det gælder især i dropshipping, hvor webshoppen kun håndterer transaktioner, mens en grossist eller producent står for forsendelse og returnering af varerne. Hvis du for nylig har startet en webshop, kan det være en god idé at bruge veletablerede virksomheder til at sikre, at du får, hvad du betaler for.
Noget vigtigt at være opmærksom på, når du skal vælge leverandører til din webshop, er, at mange af disse ofte ligger i Asien. Det betyder lange leveringstider og besvær med at kontrollere varerne, inden du har underskrevet en aftale. Det er netop derfor, vi anbefaler, at du bruger platforme og grossister, der allerede er veletablerede til dine første ordrer. Nogle gode eksempler på dette kan findes nedenfor;
- AliExpress/Alibaba
- Salehoo
- EngrosCentral
- DHgate
- Tundra
Dette skal du være opmærksom på, når du skal vælge leverandør
En udfordring, når du skal finde grossister online, er kvalitet. Mange virksomheder sælger kopier af kendte mærker, som har tendens til at være af dårlig kvalitet. Er du uheldig, kan du derfor ende med en container fuld af ubrugelige varer, hvis du køber hos den forkerte leverandør. Det gælder især varer fra Asien, hvor priserne ofte er fristende, men kvaliteten kan desværre variere.
For at undgå, at du bruger al din kapital på varer, der ikke kan sælges videre til kunderne, har vi derfor fundet på nogle punkter, du bør være opmærksom på. Det handler først og fremmest om at vælge leverandører med omhu, men også om hvordan du kan sikre dine varer, inden du låser store mængder kapital.
- Kvalitet: Som vi allerede har nævnt, er kvaliteten ofte varierende hos forskellige producenter. Du bør derfor bede om at få tilsendt vareprøver, inden du afgiver en større ordre.
- Efterspørgsel: Har du fundet et nyt produkt, som du tror, dine kunder vil synes om? Bestil et lille parti og se, hvordan efterspørgslen er, før du køber i løs vægt. På denne måde kan du nemmere se, om det er noget, du skal bestille meget af, eller om kun få var interesserede.
- Told og afgifter: Det kan ofte være fristende at bestille varer fra Asien på grund af den lave kostpris, men når man medregner told og afgifter, kan det være billigere at bestille varer fra producenter beliggende i Europa. Det gælder især tekstiler og lignende produkter, som der findes producenter af i flere europæiske lande.
Sammendrag
At få varer til en webshop kan være både krævende og svært. Det gælder især, hvis du skal forhandle med forskellige producenter og administrere lange logistikruter. Derfor vælger mange at bruge lokale grossister for at gøre arbejdet lettere. I denne artikel har vi derfor set på nogle muligheder, der findes i Europa, samt hvad du bør tænke over, inden du vælger din foretrukne online partner.