En komplet guide til dropshipping for danskere

En stigende andel af indkøb foregår online, hvilket har gjort webshops til en populær forretning at prøve. Der er flere måder, du kan starte en webshop på, og i denne guide vil vi se nærmere på dropshipping. Vi skal derfor se nærmere på fordele og ulemper ved dropshipping, hvordan du kommer i gang, og hvilke virkemidler du bør overveje undervejs. 

Denne guide er beregnet til begyndere og vil derfor have en generel tilgang til dropshipping. Vi tager udgangspunkt i det danske marked, men meget af indholdet kan naturligvis også bruges til andre lande, hvis dette ønskes. 

Klar til at prøve dropshipping? Læs vores guide til begyndere om, hvordan du kommer hurtigt i gang.

Hvad er dropshipping?

Som vi allerede har nævnt, er der flere måder at drive en webshop på, og den mest populære er uden tvivl dropshipping. Det skyldes, at du kan komme i gang med relativt små investeringer, samt at du kan automatisere store dele af din virksomhed. Men hvad betyder dropshipping egentlig i praksis?

Dropshipping er en måde at drive en webshop på, hvor du ikke har lagerbeholdning og håndtering af ordrer internt. Det eneste, du gør, er at drive webshoppen og eventuel markedsføring. Resten af arbejdet varetages af producenten af produkterne, hvilket betyder, at du slipper for store omkostninger forbundet med lager, fragt og emballering. 

Det betyder kort fortalt, at når nogen køber et produkt i din webshop, så vil denne ordre gå videre til den producent, som faktisk har varen. De vil derefter plukke, pakke og sende varen på dine vegne til slutbrugeren. Det lyder måske nemt, men det kræver noget arbejde at konfigurere. Vi vil derfor se nærmere på nogle fordele og ulemper forbundet med at lave dropshipping i Danmark. 

Fordele og ulemper ved dropshipping i Danmark

Selvom dropshipping er en utrolig nem model for mange, har det nogle klare fordele og ulemper, du bør være opmærksom på. Vi vil derfor gennemgå disse, inden vi går nærmere ind på, hvordan du kommer i gang med dropshipping. Selvom den traditionelle måde at drive en webshop  og dropshipping på har flere ligheder, er der nogle meget klare forskelle, der bør overvejes, før du træffer dit endelige valg. 

Fordele ved dropshipping

  • Kræver lave opstartsinvesteringer
  • Kan stort set automatiseres
  • Kan tilbyde et stort udvalg af produkter 
  • Slipper for at håndtere de fysiske varer

Ulemper ved dropshipping

  • Ofte lang leveringstid for kunder
  • Mindre kontrol over salgsprocessen 
  • Sværere at kontrollere kvaliteten af produkterne

Find din niche/branche

Selv om det kan være let at oprette selve netbutikken, er det vigtigt, at man gennemfører de nødvendige undersøgelser først. Der er nemlig stor konkurrence om de forskellige kunder, så her gælder det om at finde en attraktiv niche. Vores klare anbefaling er, at du undersøger, hvilke produkter du gerne vil sælge, og så ser, hvilken konkurrence der er på det relevante marked. 

For eksempel vil det være ugunstigt at kaste sig ud i stærkt konkurrenceprægede brancher som tøj og kæledyrstilbehør, men hvis det lykkes dig at bryde det ned til en niche, er der større sandsynlighed for, at det lykkes. Dette kunne være at gå efter tilbehør til et bestemt dyr, eller måske kan du finde noget unikt tøj, der kan markedsføres? 

Der dukker hele tiden nye webshops op, og der err mange succeshistorier, men det kræver en indsats. Jo bedre research, du har lavet i forvejen, des lettere vil det være for dig at vinde en markedsandel, når din butik er klar til at åbne sine virtuelle døre. For at gøre det nemmere har vi samlet nogle nyttige spørgsmål, du bør prøve at besvare:

  • Hvilke konkurrenter er der på markedet lige nu?
  • Er det muligt at skalere virksomheden over tid?
  • Hvordan vil produkterne blive sendt til kunden?
  • Er der produkter, der er velegnede til dropshipping (online salg)?
  • Hvordan markedsfører man produkterne online?

Sådan opretter du en netbutik med dropshipping i fire nemme trin

En klar fordel ved dropshipping er, at du relativt hurtigt kan komme i gang. Vi vil derfor vise dig, hvordan du opretter en webshop i fire enkle trin fra planlægning til produkter klar til salg. Det forudsætter, at du bruger Oberlo og Shopify, to platforme vi anser for at være de bedste på markedet i dag. 

Selvom det er nemt at oprette en webshop med dropshipping, bør du bestemt have investeret nok tid og planlægning i dit projekt. Konkurrencen om kunderne er meget hård, så her er det vigtigt at tilbyde et udvalg af nøje planlagte produkter og tjenester, som kunderne faktisk er villige til at betale for. 

Vores anbefaling er derfor, at du har gjort dig nogle klare overvejelser om, hvad du vil tilbyde i webshoppen, og hvilken branche du vil sigte efter, inden du tager det første skridt for at finde egentlige varer til salg. Det vil gøre det meget nemmere i det lange løb, samt øge sandsynligheden for, at din webshop ikke bliver en del af den dystre statistik over fejlslagne virksomheder. Dårligt gennemtænkte hjemmesider giver læserne et dårligt indtryk.

Trin 1: Find produkter

Når du har fundet ud af, hvad du vil tilbyde i din webshop, er det tid til at finde gode produkter at sælge. Som vi har påpeget flere gange, vil det være vigtigt at finde gode produkter til salg, da markedet er udsat for ekstrem høj konkurrence. Du skal også sørge for at finde gode leverandører af kvalitetsprodukter, men det vender vi tilbage til lidt senere. 

Mange mennesker, der lancerer deres første webshop med dropshipping, har en tendens til at falde i fælden med at inkludere for mange produkter i deres udvalg. Dette kan hurtigt føre til, at kunderne bliver usikre, eller ikke finder det, de egentlig kom efter. Vi anbefaler derfor, at du starter med et relativt lille udvalg og hellere fokuserer på høj kvalitet på hvert produkt. 

Find gode leverandører

Pålidelige leverandører er en vigtig del af at finde produkter, så her er det vigtigt at tage sig god tid. Der findes en række forskellige platforme, som giver dig mulighed for at komme i kontakt med producenter. Nogle gode eksempler på dette inkluderer AliDropShop, Tundra og Oberlo. Især sidstnævnte kan være et godt alternativ til danske netbutikker, da disse ofte tilbyder leverandører beliggende i Europa. 

AliDropShop og Tundra tilbyder en bred vifte af producenter, men mange af disse er placeret i Asien. Det kan ofte resultere i lange leveringstider til dine kunder, samt gøre det sværere at kvalitetskontrollere produkterne. Vi anbefaler derfor, at du forsøger at finde leverandører, der er så tæt på Danmark, eller din relevante målgruppe som muligt. 

Trin 2: Opret Shopify-webshoppen

Når du har fundet de produkter, du vil sælge i din webshop, er det tid til at oprette selve butikken. Her anbefaler vi Shopify som den nemmeste, men der er også flere andre platforme til dig, der vil prøve noget anderledes. Grunden til, at vi anbefaler Shopify, er, at det er en alt-i-én løsning, så du hurtigt kan få en professionel hjemmeside med en webshop uden behov for kodning. 

Du får også hosting, domæne og alt det andet du skal bruge hos Shopify, så her kan du komme hurtigere i gang. En fordel ved dette er, at du ikke skal oprette webshoppen på tværs af forskellige leverandører, hvilket gør det meget nemmere at holde styr på. Du kan også vælge at bruge Shopifys egne betalingsløsninger, så her behøver du ikke lede efter kompatible løsninger. 

Det eneste, du skal gøre, er at gå til Shopify-webstedet, vælge det abonnement, du ønsker, og oprette din netbutik. Det gør du nemt ved at vælge en af de færdige designskabeloner, de tilbyder, inden du kan tilpasse den til dine egne behov. Du kan nemt søge efter design ud fra de rammer, du får i skabelonen. 

Trin 3: Importer produkter fra Oberlo

Nu begynder tingene for alvor at tage form, men der er stadig nogle trin tilbage, før du kan lancere din webshop i verden. Først og fremmest skal du fylde produkter op i din webshop, og det gør du legende let ved hjælp af Oberlo. Denne platform er skræddersyet til dig, der ønsker at lave dropshipping, men den er kun kompatibel med Shopify. Det er derfor vigtigt, at du har oprettet en webshop i Shopify, for at du kan gennemføre dette trin. 

Det bedste af det hele er, at du kan prøve Oberlo gratis. De tilbyder en gratis startplan, som trods sine begrænsninger kan være et godt udgangspunkt. På den måde kan du stifte bedre bekendtskab med systemet og forskellige leverandører og derefter opgradere til en betalingsløsning, når du har brug for mere avancerede værktøjer. 

En vigtig pointe, som er god at vide om Oberlo, er, at den i praksis fungerer som et springbræt mellem din Shopify webshop og AliExpress. Det betyder, at de fleste af de produkter, du finder hos Oberlo, stammer fra AliExpress, og derfor normalt sendes fra Asien. Fordelen ved dette er, at du ikke skal søge i timevis på AliExpresss hjemmeside, forsøge at finde dine egne leverandører og bestille direkte hos AliExpress. Vi anbefaler Oberlo til dig, der skal lancere din første webshop af flere forskellige årsager, herunder:

  • De tilbyder en solid gratis plan
  • Det er langt nemmere at finde gode leverandører
  • Automatiser meget af backend-arbejdet
  • Gode kurser om dropshipping
  • Forsendelses- og leveringsopdateringer
  • Produktoplysninger kan opdateres direkte i applikationen

Trin 4: Markedsføring af din butik

Når du er kommet helt hertil, begynder din webshop for alvor at tage form. Nu har vi fundet produkter, skabt en webshop og fundet pålidelige leverandører, der kan holde varestrømmen i gang. Så er der kun én ting tilbage, før vi kan lancere vidunderet, nemlig en klar marketingstrategi. Tro ikke, at kunderne styrter ind på din side fra første øjeblik. Dropshipping kræver stor indsats og kontinuitet, men det er netop dette, der gør den succes, der venter, det hele værd. 

Du bør derfor have en klar strategi for, hvordan du har tænkt dig at markedsføre din webshop, inden den lanceres. Så bør du have en kontinuitetsplan, der sikrer, at synligheden øges over tid. Her anbefaler vi, at du inddrager sociale medier, SEO og content marketing som effektive værktøjer til at øge synligheden. Særligt sociale medier kan være et godt udgangspunkt, da det er en omkostningseffektiv måde at markedsføre sig på. 

Shopify tilbyder også integration på tværs af flere sociale platforme, hvilket betyder, at du kan promovere og sælge dine produkter direkte på platformen. Det er især en fordel for dig, der sælger let omsættelige produkter, der ser godt ud på de sociale medier. TikTok, Instagram og Facebook kan alle pege på milliarder af brugere, så alle velplacerede annoncer her kan hurtigt promovere din webshop. 

Det er dog vigtigt at sørge for, at du ikke laver annoncer, der lover noget, produktet ikke opfylder. Webshops er meget afhængige af gode anmeldelser fra kunder for at opbygge tillid, og dårlige kommentarer om produkterne vil derfor sætte en brat stopper for dine planer. Lav realistiske planer for, hvordan du kan skabe opmærksomhed omkring dine produkter, og lav så sjovt indhold, der kan tilpasses til dette. Du vil måske også bruge betalte annoncer i søgemaskiner til at øge trafikken til din hjemmeside. Dette kombineret med god SEO vil over tid opbygge organisk trafik, som vil betale sig for din eksponering. 

Bedste platform til dropshipping 

Der findes en række forskellige webshopløsninger, der gør det muligt at lave dropshipping, men i dette afsnit har vi samlet, hvad vi anser for at være de to bedste. Hvilken, du skal vælge, afhænger af formålet med din webshop, men det er også vigtigt at inddrage teknisk forhåndsviden i vurderingen. Shopify er en utrolig simpel platform, men den kommer med nogle begrænsninger, da du skal forholde dig til de rammer, der findes i platformen.

WordPress giver derimod en langt større frihed til at designe og designe din egen rejse, men det kræver også, at du har et større kendskab til webdesign og WordPress CMS. Med dette som baggrund vil vi tage et kig på, hvad de to platforme kan tilbyde, så du nemmere kan vælge den, der passer til dit niveau. 

# Shopify

En af de allerbedste online butiksløsninger

Pris fra: $29/måned

logo

Bedst til store netbutikker

star icon star icon star icon star icon star icon

4.7/5

Hvad vi kan lide med Shopify

Shopify er absolut en af ​​de bedste online butiksløsninger til store online butikker. Vi anbefaler derfor Shopify til store virksomheder, der ønsker at skalere op. De har utrolig mange gode apps, der giver dig adgang til avanceret funktionalitet.

Fordele

  • star iconMeget god til store netbutikker
  • star iconSupport til salg på flere platforme
  • star iconOver 3000 tilgængelige apps
  • star iconGode ​​betalingsløsninger

Ulemper

  • star iconHøje transaktionsgebyrer
  • star iconIkke helt så brugervenlig som konkurrenterne

Shopify er uden tvivl den nemmeste platform for begyndere, og du kan have en webshop klar på få timer. Du skal heller ikke beskæftige dig med webhosting, betalingsløsninger og lignende, da alt dette er inkluderet i dit abonnement. Det betyder dog, at Shopify hurtigt kan være en dyrere løsning end eksempelvis WordPress og den WooCommerce-kombination, vi skal se på.

En anden fordel ved dette er, at du kan bruge løsninger som Oberlo, så du nemt kan implementere produkter fra forskellige producenter lige ind i din webshop. Det er netop det, der er lidt af fordelen ved dropshipping, at hele processen skal forløbe så glat som muligt. Nedenfor har vi listet de forskellige priser, du vil støde på, hvis du vælger Shopify som din endelige løsning.

Shopify-priser

  • Basic: Velegnet til nye netbutikker, der gerne vil prøve – $29 om måneden
  • Shopify: Et godt udgangspunkt for webshops, der allerede har noget trafik – $79 om måneden
  • Avanceret: Den største pakke til dig, der har brug for avancerede værktøjer – $299 om måneden

logo

Bedst til store netbutikker

star icon star icon star icon star icon star icon

4.7/5

# WooCommerce

Et rigtig godt valg for dem, der kan lide WordPress

Pris fra: 0 kr/måned

logo

Bedst til WordPress-brugere

star icon star icon star icon star icon

3.9/5

Hvad vi kan lide med WooCommerce

WooCommerce giver gode muligheder for skræddersyet design til en række forskellige hjemmesider. Derudover er den nem at bruge som grundlag for en større netbutik og meget velegnet til GDPR. Her får du et onlineshop-modul, der kan tilpasses langt de fleste WordPress-sider, og som takket være open source-kode er let at skræddersy. Vi kan især godt lide, at der er en række skabeloner tilpasset WooCommerce, som er let tilgængelige online.

Fordele

  • star iconMasser af avanceret funktionalitet til store netbutikker
  • star iconGode muligheder for at tilpasse designet
  • star iconNemt at administrere brugerrettigheder for kunder og administratorer

Ulemper

  • star iconIkke så let for begyndere
  • star iconDårlig kundeservice

En anden mulighed for dig, der vil prøve dropshipping, er at oprette en WooCommerce butik med WordPress. Dette er en lidt mere teknisk krævende opgave, men resultatet er, at du får større frihed til selv at bestemme layout og design. Mange erfarne webdesignere vælger derfor dette frem for Shopify, men vi understreger vigtigheden af noget teknisk viden. En grund til, at mange mennesker bliver fristet af WooCommerce, er det faktum, at løsningen i teorien er gratis. WooCommerce er open source-software, hvilket betyder, at du kan installere og opsætte det gratis.

Du vil dog ofte have brug for en række udvidelser og licenser for at få en professionel webshop, hvilket ofte betyder, at prisen over tid overstiger Shopify. Du skal blandt andet nøjes med at betale for webhosting, domænenavn, SSL-certifikat, design og diverse udvidelser. Hvis du alligevel vil prøve dig frem på en separat WordPress-side, kan vi anbefale AliDropShop-udvidelsen som et godt værktøj.

Dette giver dig mulighed for at introducere produkter fra AliExpress direkte i din webshop, lidt ligesom Oberlo gør for Shopify. Når det er sagt, kan det være sværere at verificere gode leverandører på AliExpress, så dette er et uegnet sted for begyndere at starte.

logo

Bedst til WordPress-brugere

star icon star icon star icon star icon

3.9/5

Sammendrag - Dropshipping Danmark

Dropshipping er blevet et populært alternativ til traditionelle webshops, og det giver dig mulighed for at starte din egen virksomhed med relativt lave opstartsomkostninger. Der er dog en del ting, du bør have tænkt igennem, inden du lancerer din egen webshop, og det er netop det, vi har kigget på i denne guide. Vi har også kigget på de bedste værktøjer til dig, der er helt ny inden for dropshipping, og hvordan du kommer i gang. 

Endelig er det værd at bemærke, at dropshipping på linje med andre onlinemuligheder sjældent er en hurtig vej til rigdom. Du bør derfor være ekstra påpasselig med kurser og tilbud, der lover dig hurtig rigdom ved hjælp af dropshipping.

Ofte stillede spørgsmål om dropshipping i Danmark

Hvad er fordelene ved at drive en dropshipping-forretning i Danmark?

Fordelene ved at drive en dropshipping-forretning i Danmark inkluderer lavere opstartsomkostninger, mindre risiko, ingen lageropbevaring, fleksibilitet i produktudvalg og mulighed for at skalere forretningen hurtigt.

Hvordan finder man en pålidelig dropshipping-leverandør i Danmark?

For at finde en pålidelig dropshipping-leverandør i Danmark, kan man søge online, deltage i branchefora og netværk, besøge handelsmesser eller bruge dropshipping-kataloger og platforme, der samler og verificerer leverandører.

Er der nogen ulemper ved at drive en dropshipping-forretning i Danmark?

Ulemper ved at drive en dropshipping-forretning i Danmark kan omfatte lavere overskudsmarginer, mindre kontrol over lager og levering, potentielle problemer med produktkvalitet og afhængighed af leverandørens pålidelighed og præstation.

Hvordan kan man markedsføre sin dropshipping-forretning i Danmark?

For at markedsføre din dropshipping-forretning i Danmark, kan du anvende strategier som søgemaskineoptimering (SEO), betalt annoncering, sociale medier, influencer marketing, e-mail marketing og content marketing for at øge synlighed og tiltrække kunder til din webshop.