Dårlige hjemmesider: Eksempler og hvad der gør dem dårlige

Når man laver hjemmesider, er der nogle uskrevne regler, man skal følge for at opnå succes. Det skyldes dels, at forbrugerne har en specifik idé om, hvordan hjemmesider skal se ud, men også fordi nogle elementer har en negativ indvirkning på hjemmesider. I denne artikel vil vi derfor se nærmere på nogle af de værste hjemmesider, vi har fundet på nettet, samt hvad der gør dem til dårlige hjemmesider.

Formålet med denne artikel er ikke at hænge enkelte sider ud, men derimod at illustrere, hvor fokus på webdesign skal ligge. Ved at have en bedre forståelse af, hvad der er dårlige hjemmesider, bliver det nemmere at holde fokus på problemerne og dermed undgå at falde i de pågældende fælder. Her fremhæver vi især animerede plakater og dårlig navigation, der ofte ødelægger brugeroplevelsen.

Læs mere om, hvilke fejl du bør undgå, samt se nogle illustrative eksempler på dårlige sider.

Hvad er en dårlig hjemmeside?

Dette er uden tvivl et svært spørgsmål at besvare, da brugeroplevelsen ofte er præget af personlige præferencer. Der er dog nogle elementer og fejl, der ofte går igen i forhold til, hvad de fleste mennesker anser for dårlige hjemmesider. Det er disse fejl, vi skal fokusere på i dag. Disse fejl gælder ikke nødvendigvis for design, men derimod elementer, der påvirker den overordnede brugeroplevelse af en hjemmeside.

Vi vælger derfor at gå efter en definition af hjemmesider baseret på brugeroplevelsen. Dette skyldes, at en dårlig brugeroplevelse resulterer i, at brugeren sjældent vender tilbage, hvilket vi kan kategorisere som en dårlig hjemmeside. Indholdet vil selvfølgelig også have stor betydning, men i denne artikel fokuserer vi primært på selve hjemmesiden.

Almindelige fejl du bør undgå

Vi har ovenfor påpeget, at det kan være svært at finde en universel definition af, hvad en dårlig hjemmeside er, men der er nogle almindelige elementer, vi har valgt at fremhæve som almindelige fejl. Disse er ofte knyttet til selve hjemmesidedesignet, som har en direkte indflydelse på brugeroplevelsen. Du finder også gode hjemmesider, der indeholder nogle af disse elementer, men de er desværre ofte knyttet til problemet.

For at gøre det nemmere at illustrere, har vi derfor samlet en liste over nogle af de mest almindelige fejl, du bør forsøge at undgå, når du laver din hjemmeside. Disse er baseret på tidligere erfaringer og tips om meget dårlige hjemmesider, som ofte er forbundet med en dårlig oplevelse. Læs gerne vores liste igennem, inden du kigger nærmere på de eksempler, vi har præsenteret sidst i denne artikel.

  • Sliders / Karruseller – Et element, der ofte er dukket op på nye hjemmesider, er en såkaldt slider. Dette er et element, der gør det muligt at se forskellige produkter eller artikler, men rigtig mange brugere foretrækker hjemmesider uden. Det skyldes ganske enkelt, at karrusellen bliver distraherende, og brugeren har ikke kontrol over visninger.
  • Navigation – Dårlig navigation kan hurtigt føre til, at en hjemmeside giver en dårlig oplevelse for brugerne. Vi ved, hvor fristende det kan være at prøve noget nyt og spændende, men ived en vigtig funktion som navigation er det traditionelle ofte det bedste. Det skyldes, at brugerne har en forventning om, at visse funktioner fungerer ens alle steder, og det er bedst ikke at ændre på det.
  • Forkerte oplysninger – Et trick, der længe har været populært, er såkaldt clickbait, men det fører hurtigt til, at din hjemmeside får et dårligt ry. Forbrugerne forventer at finde det indhold, de leder efter, så vildledende oplysninger eller titler vil sjældent resultere i en god oplevelse.
  • Animation – Det kan se lækkert ud på tegnebrættet, men animationer er et glimrende eksempel på dårligt design. De færreste forbrugere er fascineret af animation, men finder det tværtimod irriterende. Undgå derfor unødvendig brug af animation på hele din hjemmeside. Omfattende animationer kan også gøre dit websted langsommere.

Eksempler på dårlige hjemmesider

I denne liste har vi samlet en række hjemmesider, der falder ind under kategorien dårlige sider. Det skyldes ofte, at hjemmesiden giver en dårlig brugeroplevelse, men også andre elementer som indhold og overskuelighed. Se derfor, hvad eksemplerne viser, og præcis hvad der gør disse så dårlige.

The Big Ugly Website

Som navnet antyder, er det måske ikke så svært at forstå, at denne hjemmeside er dårlig. Her har designeren nemlig forsøgt at lave så mange fejl som muligt, så man kan se, hvordan elementerne nemt kan påvirke hinanden. Listen over ​​fejl på denne side er lang, men enorme animationer, dårlig navigation og ujævn skrifttype er uden tvivl de bedste eksempler. Prøv gerne at finde navigationen, for vi fandt den ikke!

Craigslist

Craigslist er en af ​​de mest besøgte hjemmesider i USA, men den er også en af ​​de værste. Dette skyldes primært, at siden ikke har lavet nogen opdateringer af indholdet siden 1995, så kunderne kan finde dette uvenligt. Siden består kun af links til data, som mange også mener har været Craigslists styrke gennem tiden. Sammenligner man det derimod med den danske blå avis, vil man hurtigt se de forskelle, der kommer frem.

The World’s worst Website

Denne side er endnu et projekt for at vise, hvor galt det kan gå, men den giver værdifuld indsigt på en række punkter. Først og fremmest er alt på denne side betydeligt overdrevet, men det er et glimrende eksempel på dårlige kombinationer. Nogle af de elementer, der er illustreret her, er modstridende farvevalg, blanding af en række forskellige skrifttyper og ujævn placering af elementer. Derudover har de smidt nogle animationer og forstyrrende elementer ind for at vise, hvordan dette desværre påvirker en hjemmeside.

Lingscars

Da vi første gang klikkede på denne hjemmeside, var vi ikke sikre på, om skaberen ønskede at genskabe begyndelsen af ​​2000’erne, eller om siden bare var katastrofalt opbygget. Igen ser vi, hvor meget farve har at sige for en hjemmeside, samt hvor vigtigt et godt overblik er. På hjemmesiden finder du en række forskellige elementer, som ikke nødvendigvis hører sammen, samt forstyrrende bannere, der hele tiden giver et mærkeligt billede af helheden. Derudover er mange elementære elementer på siden blevet placeret tilsyneladende tilfældigt, hvilket gør navigation meget trættende. Se også på, hvordan de har brugt sidefod og sidehoved. Sidstnævnte er overlæsset med indhold, mens sidefoden mangler meget indhold.

Dom Perignon

Selvom Dom Perignon er et velrenommeret mærke, kommer det ikke uden fejl. Så taler vi ikke om de dyrebare dråber, som flaskerne indeholder, men derimod deres overkomplicerede hjemmeside. De har valgt et design, der siger mere om Lenny Kravitz (Creative Director i virksomheden) end selve deres produkt. Vil du lære mere om de dyrebare dråber, skal du dog navigere væk fra forsiden og oplyse din alder, før du får adgang til indholdet. Dette er et godt eksempel på dårlig navigation, der fjerner fokus fra det, en bruger rent faktisk leder efter.

Penny Juice of America

Penny Juice er en af ​​de største producenter af Juice i USA, men det ser ud til, at de har glemt farvepaletten på deres hjemmeside. De bruger meget skarpe farver, som mange synes er trættende at se på. Denne type design var almindelig i 90’erne, men i takt med at skærme og krav er steget, vil de fleste fraråde dette i dag.

Toronto Cupcake

Når vi besøger en hjemmeside om slik og godter, finder vi normalt en lang række fristende billeder af godterne. Skaberen af ​​Toronto Cupcake har derimod valgt at smide dette væk. Denne side er et glimrende eksempel på, hvordan en fejlbehæftet side kan se ud.. Manglen på indhold, kombineret med ulæselig tekst sørgede hurtigt for, at vi klikkede videre til deres nærmeste konkurrent.

Sammendrag

Det kan være svært at finde et universelt svar på, hvad dårlige hjemmesider er, men der findes en række gode eksempler på nettet. Derfor har vi valgt at fremhæve, hvad vi mener, er virksomheder og hjemmesider, hvor meget eller alt er gået galt i designet. Det er sider, der har dårligt overblik over indholdet, forkert brug af farver eller en hjemmeside, der simpelthen er ubrugelig. Så taler vi sjældent om, at indholdet på siden er ubrugeligt, men derimod at brugeroplevelsen er så dårlig, at man vælger andre muligheder.

Især for virksomheder kan det resultere i, at potentielle kunder går andre steder hen, men det betyder også, at gode produkter forsvinder i skyggen på de ​​dårlige hjemmesider. Vores klare anbefaling er derfor, at du overholder traditionelle normer, men også at du bruger færdige skabeloner, der ofte følger et standardlayout – frem for at forsøge at være kreativ på punkter som farvevalg, navigation og layout af sider.