Adobe Commerce Cloud

Adobe Commerce Cloud er en integreret, skybaseret løsning, der bygger på Magento-platformen. Den store forskel fra tidligere er, at den nye platform er tilgængelig i en enterprise-udgave, hvor alle Adobe-værktøjer er integreret i løsningen. Det betyder, at man får adgang til Analytics Cloud, Marketing Cloud, Advertising Cloud og en række andre tjenester fra Adobe i én tjeneste.

Siden den første version dukkede op, har Adobe tilføjet en række nye funktioner for effektivt at tilbyde en platform til e-handelsstrategier og integration på tværs af forskellige markedspladser. Selvom dette er en utrolig kraftfuld løsning, så er den meget lidt udbredt blandt norske webshops i dag. Som en del af denne artikel har vi derfor set nærmere på Adobe Commerce, og hvad du egentlig får i denne løsning.

Hvad er Adobe Commerce Cloud?

Før vi går ind i det mere tekniske omkring denne platform, er det godt at få afklaret, hvad Adobe Commerce Cloud egentlig er for noget. Udgangspunktet for Adobe Commerce er en skybaseret løsning, der gør det muligt for administratorer (indehavere) at få adgang til deres database og webbutik uanset placering, uden at man mister lokale data. Alt foregår i skyen og opdateres kontinuerligt, så du har fuld kontrol, selvom du logger ind fra en neutral enhed.

Dagens Adobe Commerce Cloud bygger videre på det, der blev kaldt Magento Commerce Cloud, efter at Adobe købte virksomheden i 2018. Dette er en B2B-løsning, som tilbyder kraftig ydeevne, integration med en række tredjeparter og omfattende analysemuligheder.

Platformen tilbyder høj sikkerhed og fleksibilitet for webshops, som aktivt udvider deres forretning. Takket være den skybaserede løsning kan du nemt styre flere webshops, valutaer, placeringer og mærker på samme sted. Løsningen kan tilpasses både B2C og B2B webshops til dig, som har delte målgrupper eller nichewebshop.

Fordele ved Adobe Commerce

  • Giver adgang til en række kraftfulde værktøjer fra Adobe
  • Optimeret til B2C og B2B virksomhed
  • Skybaseret
  • Integreret med Amazon og flere andre markedspladser

 Ulemper ved Adobe Commerce

  • Dyrt for et lille firma
  • Ikke det nemmeste at konfigurere
  • Kræver mere forudgående viden end Shopify og Wix

 Adobe Commerce-funktionalitet

Få andre platforme kan måle sig med Adobe Commerce, hvad angår funktionalitet. Her får du virkelig en perfekt webshopløsning med alle de værktøjer, du kan ønske dig. For bedre at kortlægge, hvilke muligheder der findes, har vi set på nogle integrerede funktioner, som det er vigtigt at kende til. Det kan gøre det lettere at finde ud af, om denne platform er den rette for dig, eller om du kommer længere med en anden software.

Abandoned Cart

Mange webshops kæmper med kunder, som når frem til kassen med en fuld indkøbsvogn, men så forsvinder de ud af webshoppen igen. Det kan være vanskeligt at vide, hvorfor det ender sådan, men statistikken viser et klart tegn på, at abandoned cart øger konverteringerne markant. Her benytter Adobe Commerce sig af et dotdigitalt e-mailværktøj, som sender en påmindelse til kunderne, når de forlader en fuld indkøbsvogn.

Gennem kontrolpanelet kan du selv indstille, hvordan du ønsker, at denne e-mail skal se ud, samt hvordan processen skal indstilles. Ønsker du flere data om handelsmønstre fra dine kunder, kan du erstatte dotdigital med den tilgængelige Mageplaza Abandoned Cart Email-udvidelse. Dette giver dig detaljerede rapporter baseret på dine brugeres aktiviteter.

Søgemaskineoptimering

For at din webshop skal have god synlighed online, er det vigtigt med søgemaskineoptimering. Det er desværre noget, mange eCommerce platforme er berygtede for at mislykkes med, men Adobe Cloud viser sig igen at være undtagelsen. Gennem dit eget kontrolpanel får du fuld adgang til SEO-indstillinger til din webshop. Her kan du ændre meta, URL-struktur, forhåndsvisninger, kategorier, titler og en række andre oplysninger.

På den måde kan du sikre dig, at din webshop har de samme værdier som indholdet og dermed supplerer din SEO -strategi. Det vil gøre det lettere at opnå de rigtige søgeord og dermed også få den placering, som er nødvendig for at øge den organiske trafik til din webshop.

Beholdning og bestillinger

En udfordring for mange mindre webshops er håndtering af deres lagerbeholdning og især tilgængeligheden af ​​forskellige varer. Du kan nemt løse dette gennem Adobe Commerce-platformen. Her får kunder løbende opdateringer om beholdningen af forskellige produkter og kan se, om en vare er på lager eller ej.

Analyse

En af de ting, som virkelig adskiller Adobe Commerce fra konkurrenter, er den omfattende indsigt, du får i dine egne data. Her får du adgang til real-time data fra hele webshoppen, hvilket gør det muligt at kortlægge handelsmønstre, beholdninger, anbefalinger til yderligere optimering og meget mere. Du kan også hente forskellige KPI’er baseret på autogenererede rapporter i systemet, som kan bruges, når du vil udvikle din webshop yderligere.

Udvidelser

Akkurat som Shopify og Wix kan Adobe Commerce Cloud henvise til sin egen markedsplads for udvidelser og temaer. Her kan du finde mere end 3700 forskellige udvidelser, der gør det muligt at skræddersy netop den funktionalitet, du har brug for i din webshop. Du vil også finde et antal færdige skabeloner, som kan gøre det lettere at få ideer til et design til din webshop, uden at nogen skal kode hele hjemmesiden.

Sprog

Ved hjælp af Composer-udvidelsen kan forhandlere tilbyde deres webshop på stort set alle sprog. Det er en simpel applikation, som gør det muligt at oversætte indholdet og lade kunderne vælge hvilket sprog de benytter sig af. Denne løsning kan også knyttes til GEO tags, der giver dig mulighed for at tilbyde lokale sprog baseret på kundens lokation.

Valutaer

Hvis du kun tilbyder dine produkter i Norge, vil det ikke være så vigtigt med internationale valutaer, men hvis du har intentioner om international udvidelse, vil der hurtigt opstå et behov. Her tilbyder Adobe Commerce et udvalg af mere end 90 forskellige valutaer med opdaterede valutakurser integreret i løsningen. På den måde kan du tilbyde priser i flere valutaer uden manuelt at tilføje kursusdata over tid.

Mobiloptimering

Google estimerer, at op til 60% af al datatrafik finder sted på mobile enheder, hvilket betyder, at en dårligt optimeret webshop kan koste dig kunder. Her har Adobe inkluderet PWA Studio som en del af sin Adobe Commerce Cloud-platform. Det er et værktøj, der giver dig mulighed for at lancere optimerede hjemmesider med nogle få tasteklik. På den måde tilpasser din hjemmeside sig automatisk til den enhed, som kunden besøger siden fra og sikrer en optimal kundeoplevelse.

Brugervenlighed

Der er ingen tvivl om, at Adobe Commerce Cloud er en stærk eCommerce løsning, men det er langt fra den letteste. Du skal kunne en del kodning for at opsætte webshoppen, hvilket gør den mere krævende at komme i gang med end Shopify og Wix. Heldigvis findes der en række gode ressourcer online, som fører dig gennem hele processen, og du kan finde fagkyndige freelancere, som kan hjælpe dig mod betaling.

Når du først har opsat din webshop, vil det være langt nemmere at bruge den fremover. Selve brugerpanelet er intuitivt med et godt overblik. Her kan du vælge temaer, udvidelser, opsætte betaling og tilføje produkter til dit udvalg. Når alt dette er på plads, kan du lancere webshoppen med et par få tasteklik.

Det eneste, som giver os en lille smag, er den komplicerede installation af softwaren. Havde det ikke været for dette, ville Adobe Commerce sandsynligvis have fået fuld score, men du bør være opmærksom på, at installationen ikke kan udføres straks. Hvis du kan kode, kan du sandsynligvis udføre arbejdet selv, men hvis du ikke kan, bliver du sandsynligvis nødt til at betale nogen for at lave opsætningen for dig – så der bliver pålagt nogle ekstra omkostninger på en allerede dyr platform.

Adobe Commerce priser

Det, som kan være lidt udfordrende ved Adobe Commerce Cloud er, at priserne er private og tilpasset størrelsen på virksomheden. Du vil derfor ikke finde en standardpris som hos Shopify og Wix. Det er ikke muligt selv at bestille en licens, da dette går gennem salgsteamet hos Adobe for virksomheder. Ganske vist har de nogle offentliggjorte oplysninger om, hvad de kan forvente, men her er store prisforskelle.

I modsætning til Shopify og Wix, som er selv hostet, kræver Adobe Commerce Cloud at man har en komplet pakke. Det vil medføre lidt flere omkostninger, men der er plads til forhandlinger i forbindelse med din service. Som udgangspunkt har du brug for domænenavn, hosting, udvikling og eventuelle udvidelser, der fås i tillæg.

Eftersom ingen af ​​priserne er offentligt tilgængelige, kan det være vanskeligt at vide, hvad man skal betale, uden at man faktisk indhenter et rigtigt tilbud fra Adobe. Det bedste estimat på data, der er tilgængelige online, er en minimumspris på knap $6.000, mens de fleste Adobe Commerce Cloud ligger på omkring $10.000 i opstartsomkostninger.

Sådan opsætter du Adobe Commerce Cloud

Som vi indledningsvis nævnte, er det lidt krævende at opsætte Adobe Commerce Cloud for første gang. Heldigvis er dette et job, du bare skal gøre én gang, så når det først er gjort – slipper du for at gøre det igen. Det er her behovet for kodning opstår, så du kan installere Adobe Cloud Commerce korrekt og konfigurere det efter behov.

Hvis du ikke har gjort dette før og ikke har forudgående viden om kode, anbefales det, at du lader fagfolk udføre arbejdet. Det vil ganske vist koste lidt for at få det gjort, men det sikrer dig en funktionel webshop med de rigtige indstillinger. Når det er sagt, så findes der en række vejledninger til, hvordan man opsætter det tilgængeligt online, men de er relativt teknisk komplicerede.

Når denne del af opsætningen først er afsluttet, vil det være langt nemmere at gøre resten selv. Så snart Adobe Commerce Cloud er operationel, får du adgang til dit brugerpanel. Så ligner resten af processen langt mere den, du finder hos Wix, Shopify og Squarespace. Her kan du tilføje udvidelser, ændre udseende ved hjælp af færdige skabeloner og tilpasse dine SEO-indstillinger.

Det er også i dette kontrolpanel, at du kan lave indstillinger for betaling, forsendelse og andre praktiske aspekter af din webshop. Som du måske har forstået, er det en lidt nuanceret proces at opsætte Adobe Commerce Cloud, men når det først er operativt, vil du kunne behandle den som de fleste andre webshopplatforme. Den store forskel er, at du får langt mere funktionalitet i backend, som kan give dig nyttig indsigt og skalerbarhed, som mange af de billigere platforme mangler.

Opsummering

Adobe Commerce Cloud er en videreudvikling af Magento Commerce, som Adobe opkøbte i 2018. Dette er en kraftfuld eCommerce-platform, som giver dig en række værktøjer, herunder integration af flere forskellige Adobe-værktøjer. Ganske vist er løsningen lidt dyrere end mange B2C platforme, men til gengæld får du adgang til en meget kraftfuld platform. Her er det vigtigt at bemærke, at den første opsætning kræver viden om kodning, så der påføres ekstra omkostninger, hvis du har brug for hjælp til dette.

FAQ

Hvad er Adobe Commerce Cloud?

Adobe Commerce Cloud er en enterprise-version af eCommerce-platformen Magento, som Adobe opkøbte i 2018.

Hvad koster det at bruge Adobe Commerce Cloud?

Prisen for hver kunde er baseret på størrelse og behovet for virksomheden. Det vil derfor være nødvendigt at kontakte Adobes salgsafdeling for at få et skræddersyet pristilbud.

Kan man installere udvidelser på Adobe Commerce?

Ja, Adobe Commerce har sin egen markedsplads, som tilbyder mere end 3700 forskellige udvidelser og temaer.

Er Adobe Commerce velegnet til nybegyndere?

Der findes en række ressourcer, som gør det muligt for nybegyndere at opsætte en Adobe Commerce-platform, men det kræver kendskab til kodning for, at du kan gøre dette.

Findes der en gratis prøveversion af Adobe Commerce Cloud?

Desværre er det ikke muligt at prøve Adobe Commerce gratis. Hver løsning er skræddersyet til den enkelte kunde, og du skal derfor købe adgang, før du kan opsætte den.